
Онлайн търговията в България е нараснала с 8,83% през 2020 г.
- Технологии
- Текст:

През 2020 г. растежът на онлайн търговията у нас е достигнал 8,83% спрямо предходната 2019 г. Това става ясно от доклад на Българската Е-комерс асоциация (БЕА). Общо за последните пет години годишният ръст на този дигитален сегмент е между 21% и 35%, става ясно още от проучването.
„Годината беше повратна за развитието на онлайн търговията. Затварянето на обекти за дълго време принуди много бизнеси да реорганизират дейността си и да заложат на по-силно интернет присъствие. Това доведе до сериозен ръст на новите запитвания за онлайн магазини и други дигитални проекти“ - коментира Любомир Русанов, член на БЕА. Според него тази тенденция тепърва ще разширява влиянието си и след утихването на пандемията.
Фокус върху новите технологии
За да продават по-успешно, необходимо е българските търговци да инвестират непрекъснато в иновации, които ще им донесат възможности за по-добро обслужване на клиентите, гъвкавост, разпознаваемост и още по-лесно управление на бизнес процесите. Наличието на електронен магазин е основата, която е необходимо да надграждат с инвестиции в редица други технологии, дигитален маркетинг и по-добро потребителско изживяване. От БЕА препоръчват на собствениците да заложат на технологични партньори, които имат доказан опит в дигиталните услуги и могат да им предоставят съпътстващо обслужване.
Нарастване на мобилната търговия
Прогнозите сочат, че до три-четири години търговията ще стане предимно мобилна. Допитването сред потребителите показва, че проучванията за покупка в повечето случаи стартират през телефона, независимо дали поръчката се прави онлайн или от физическия магазин на търговеца. Изводът е, че търговията в близко бъдеще ще се слее - няма да има граница между физическа и онлайн търговия, а връзката ще я правят мобилните устройства.
От офлайн към онлайн и обратно
Условията и промените налагат търговците да присъстват навсякъде - както чрез физически, така и чрез онлайн магазини. Предизвикателството пред много от тях през 2021 г. ще бъде да поставят началото на второто измерение в своя бизнес. Ако досега са оперирали само онлайн, време е да отворят и физически магазин, за да разширят присъствието си. Ако са оперирали изцяло физически, то интернет ще им помогне да достигнат до нов тип клиенти и да увеличат поръчките си.
Данните за нарастващия пазар сочат, че броят на новите инсталации на онлайн магазини е нараснал с 45,5% през 2020 г.спрямо 2019-а. Най-силният месец в това отношение е бил октомври 2020 г.
Междувременно става ясно, че според годишния доклад на E-commerce Europe обемът на B2C (бизнес към краен потребител) електронната търговия на продукти и услуги в България през 2020 г. е надхвърлил 1,9 млрд. лв. Очакванията за 2021 г. са тя да отбележи двуцифрен ръст.
Любопитна информация представи Българската Е-комерс асоциация и за предпочитаните от българите методи за разплащане при онлайн покупки. Сред тях все още преобладава наложеният платеж с 60%, следван от кредитните и дебитни карти с 32% и банковите разплащания с 8% от запитаните. За сравнение през 2018 г. същите показатели са били съответно 70%, 20% и 5 процента. През 2020 г. вече 75% от населението на България разполага с достъп до интернет, за сравнение през 2019 г. този показател е бил 71%.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
