Диана Кънева: Клиентът взаимодейства с дрехата и я завършва

Модна къща Didro печели клиенти с нестандартни креативни решения

Дизайнерът Диана Кънева е създател на модна къща Didro. Брандът се налага през последните 15 години на българския пазар със своя неподражаем новаторски дух и нестандартни модни решения. Кънева е родена в Пловдив, а професионалното си образование получава в Академията по изобразителни изкуства, със специалност „Костюм и мода“. Малко хора знаят, че е завършила и психология. Това вероятно е причина за специфичния й, безпогрешен нюх и способността да създава уникални поръчкови облекла, които отразяват и подчертават характера на клиента. 

 

Г-жо Кънева, какво отличава модна къща Didro от конкурентните брандове на българския пазар за бутикови облекла?

Положих основите на модна къща Didro още през 2005 г. Както е казал Микеланджело при създаването на Давид, „Видях ангел в мраморния къс и дълбах, докато не го освободих”. Така беше и при мен. Реализирах идеята си с работа, работа и много работа, защото зад добрия имидж на един дизайнер се крие наистина много работа. 

В началото залагах на асиметрията в конструкцията. Първият ми модел беше една дамска риза. Забавното е, че не знаех как да поставя детайлите, чисто технически, но това не ме спря. Ръкавът прикачих към вратната извивка, а яката – към ръкава. Тази грешка се оказа много полезна, защото през 2005 г. на българския пазар почти нямаше нестандартни дрехи. Това постави началото на цялата идея, линия и стил на Didro. Дрехите бяха много различни, с дупки и всякакви модификации. Така спечелих и първите си клиенти – с нестандартни решения.

Към днешна дата са настъпили някои промени в линията Didro, провокирани от външни обстоятелства. Аз просто следвам духа и темпото на времето и смятам, че в това се крие ключът към успехите, които жъна през годините.

Семейството Ви оказа ли влияние върху професионалния Ви път? От кого наследихте своя талант?

От дете имам интерес към модата. Моят дядо е бил учител по конструиране и моделиране. Още си спомням  чертежите му, неговите конструкции и как ми правеше детски пантофки. Мисля, че от него съм наследила този талант. От друга страна, майка ми е човек с доста добро виждане за естетиката. Самата тя е работила като лаборант и е добивала цветове в текстилна фабрика. Умее да преценява качеството. Именно заради това тя е най-големият ми коректив. Благодарна съм, че родителите ми не са определяли вместо мен насоката, в която да се развивам. Никога не са ме спирали. Имала съм абсолютната свобода да избирам с какво да се занимавам. 

 

На какво се дължи трайният успех на модна къща Didro през годините?

Гордея се, че марката Didro има редовни клиенти, с които работя от самото начало до днес. Отношенията ни са много топли, а с някои дори приятелски. Това, което много ме вдъхновява, е тяхната подкрепа. Дори и да загубя поглед, аз просто чувам от тях „Има ли нещо ново?”, „Какво се случва?“, „Имаш ли нещо интересно?”.

Често съм казвала, че клиентът взаимодейства с дрехата и й придава завършеност. Дамите, които се обличат в Didro, са много артистични, много различни, успешни, динамични. Това са жени, които наистина взаимодействат с моите модели и им помагат да изпъкнат. Обичам да работя с тях, защото при разработването на индивидуални модели се създава едно специално поле между мен и клиента. Така всичко се случва много приятно, много естествено и красиво.

 

Какви техники прилагате при създаването на моделите си? 

Не се ограничавам при избора на платове. Макар естествените материи да са предпочитани, изкуствените притежават повече пластичност, която позволява създаването на различни форми. 

 

Всеки плат ли подлежи на обработка?

Зависи. Може да се рисува само върху естествени материи. Но пък от друга страна, вече има нови технологии, които позволяват обработка и на изкуствените платове. Сублимацията е една от тях. С нея могат да се постигнат доста ефектни неща. Използвала съм я при изработката на едно от палтата ми. То е сублимирано и благодарение на тази съвременна технология успях да постигна голяма колоритност.

 

Разкажете ни за останалите Ви проекти. Изработвате ли и друго освен дрехи? 

Проектите, над които работя, са разнообразни. Най-често при поръчката на сценичен или друг вид специализиран костюм се ангажирам с изработването на аксесоарите, които завършват цялостната визия. Работила съм и върху булчински рокли. Дори сега ми предстои направата на една. 

Голям привърженик съм на общите проекти. Смятам, че екипната работа между креативни хора дава много добри резултати. Затова често се обръщам за съдействие към мои приятели – художници и скулптори. Светът върви към обединение и големите дизайнери следват тази тенденция, сътрудничейки помежду си. В България има много талантливи творци, които все още нямат смелостта да се впуснат в подобни начинания, но аз самата с радост приветствам възможностите за съвместна работа. 

Какви са модните тенденции, които властват днес? 

Това, което се случва, е едно опростяване. Опростяване откъм стил, визия и детайли. Сега търсенето е насочено към малко по-затворени и по-естетически издържани дрехи. Няма го това разголване. Всички искаме да покажем стил в забързаното ежедневие. Тенденцията върви към по-семпли, спортни и спортно-елегантни визии. Актуални са дрехи, които са гъвкави и съобразени с динамичното ни ежедневие.

 

Влияят ли върху стила на българката?

Българките са много цветни и колоритни, напук на времето и сивотата. Българките имат силен дух, който се проявява и в облеклото им. Преди години наистина се опитваха да изпъкнат и с малко по-разголени дрехи и по-разкрепостено облекло. Но днес жените в България вече са много по-информирани. Следят какво се случва в световен план и черпят вдъхновение от световните подиуми, макар сега да отсъстват. Залагат на комфорта, на удобството, но същевременно се опитват да изпъкнат със стила си. 

 

Забелязва ли се спад в търсенето на бутикови облекла? 

Определено търсенето е намаляло. Смятам, че се дължи на глобализацията. Факт е, че много от големите масови брандове са доста агресивни откъм цени и намаления. От друга страна, хората са стресирани. Но според мен, човек никога няма да загуби стремежа си към красота и желанието си да изглежда добре. Има хора, които държат на бутиковите облекла и аз самата работя именно с такива клиенти.

 

Ситуацията, в която се намираме е изключително нестандартна и засяга целия свят. Как се отразява това на практика върху начина, по който жените пазаруват днес? Предпочитат ли да дойдат до магазина Ви, или избират алтернативи?

Да, определено ситуацията влияе, но модата винаги ще си намира път. Преминава се към онлайн търговията. Didro също се развива в тази посока. Клиентите ни могат да посетят профила на Didro в Instagram, онлайн магазина, или страницата ни във Facebook. Тепърва предстоят нови неща, над които се работи. Сега правим повече имиджови снимки и благодарение на тях можем да  представим продуктите в естествена среда. 

Целта ми е да създам настроение, вместо да акцентирам само върху детайлите и продажбите. Предпочитам да въздействам емоционално на клиента, вместо да се фокусирам върху неговия джоб.

 

Подготвяте ли нова колекция?

Да, подготвям, но засега няма да я осветля. Мога само да загатна, че е свързана със случващото се. Защото модата е част от света на изкуството и най-бързо отразява актуалните събития – чрез символи, текстове, модели, дори чрез липсата на детайли. 

Може би към края на годината или началото на следващата, ще имаме готова нова колекция. За момента се създават ексклузивни модели, които се възприемат доста бързо и добре от публиката и от редовните ни клиенти.

Все още обмислям как да представя колекцията, над която работя. Защото, както се досещате, в световен план много от ревютата отпаднаха и се премина към онлайн представяне. Със сигурност ще измисля нещо интересно. 

 

С Диана Кънева разговаря Симона Мараскин