Ние може би сме единствените интелигентни същества в Галактиката

Последният брой на научното списание Scientific Reports публикува статия, която може да промени разбирането ни за възможността за съществуване на извънземни цивилизации

Проучване, базирано на известното уравнение на Дрейк, предполага, че ние може да сме единствените интелигентни същества в нашата галактика.

Парадоксът на Ферми, формулиран през 1950 г. от Енрико Ферми, задава въпроса: ако Вселената е толкова голяма, къде е всичко? Въпреки откриването на много екзопланети, никога не сме откривали доказателства за съществуването на други интелигентни цивилизации.

Уравнението на Дрейк, разработено за оценка на броя на потенциалните извънземни цивилизации, показва широк диапазон - от 30 до 100 000 в нашата галактика. Ново изследване обаче предполага, че реалният брой може да е значително по-нисък.

Изследователите са се съсредоточили върху ролята на тектониката на плочите в еволюцията на живота на Земята. Учените предполагат, че тектониката на плочите може да е изиграла ключова роля в развитието на сложни форми на живот, осигурявайки необходимите условия, като доставка на фосфор и други хранителни вещества на повърхността на планетата.

„Тектонските процеси, които излагат пресни скали на повърхността, са от решаващо значение за подобряване на доставянето на [фосфор] и други неорганични хранителни вещества, тъй като защитата на свежата скална повърхност с почва намалява хранителните потоци поради химическо изветряне“, обяснява екипът в своята статия Доказателство за това може да се намери в древната история на Земята, където появата на тектониката на плочите създава по-гостоприемна среда за живот.

„Добавянето на [фосфор], [желязо] и други хранителни вещества от ерозията и изветрянето на планините на Едиакарския сблъсък сложи край на мезопротерозойската хранителна суша, стимулирайки живота и еволюцията.“

Изследователският екип също така разгледа значението на континентите и океаните за развитието на интелигентен живот. Те предполагат, че съвместното съществуване на континенти, океани и активна тектоника на плочите е необходимо за поддържане на дългосрочното съществуване на интелигентни цивилизации.

Проучването също така подчертава, че много потенциални „велики филтри“, като изчезване или социални сривове, могат да ограничат времето, през което цивилизациите могат да съществуват и да общуват. Това води до заключението, че активните, комуникативни цивилизации (АКЦ) може да са изключително редки.

„Примитивният живот може да е доста често срещан в галактиката“, заключава екипът. „Въпреки това, поради изключителната рядкост на дългосрочно (няколкостотин милиона години) съвместно съществуване на континенти, океани и тектонични плочи на планети, които поддържат живота, ACC може да са много редки.“

Може би отговорът на вечния въпрос за съществуването на извънземен живот не се крие в звездите, а в уникалната геология на нашата планет