Астрономи откриха екзопланета от метал, която се върти с невероятна скорост

Астрономи откриха екзопланета от метал, която се върти с невероятна скорост Снимка: NASA

Тя е с размерите на нашето земно кълбо

Астрономи от Университета в Торино, Италия съобщиха за откриването на изцяло желязната екзопланета Глизе 367 b, която също така се нарича Тахай.

Тази екзопланета обикаля около червеното джудже Глизе 367 в съзвездието Парус и се намира на около 31 светлинни години от Земята. Учените са установили, че Глизе 367 b има приблизително същия размер като нашата планета, но е 2 пъти по-плътна. А основната й разлика е, че това е кълбо е изградена напълно от твърд метал.

Още една ключова особеност на Трахай е огромната скорост на въртене около собственото й светило. Една година на екзопланета продължава само 7,7 земни часа.

Какъв е този астрономически обект, все още не е ясно. Водещият автор на изследването Елиза Гофо в публикация в списанието The Astrophysical Journal Letters (TAJL) предполага, че сегашният вид на Глизе 367 b е резултат от катастрофа от планетарен мащаб, по силата на която планетата е загубила скалистата си мантия и е останало само желязното й ядро.

Според друга хипотеза, по-рано Тахай е била газов гигант от типа на Нептун, но в един момент се е приближила твърде близо до звездата си и е загубила цялата си атмосфера, като се е запазил само плътният метален център.