Астрономи определиха нова, по-точна възраст на вселената

Астрономи определиха нова, по-точна възраст на вселената Снимка: stockvault

От обсерватория, високо над пустинята Атакама в Чили, астрономите погледнаха по нов начин към най-старата светлина във вселената. В резултат на наблюденията учените  посочиха окончателната възраст на вселената.

Новата оценка, базирана на данни, събрани от космологичния телескоп Атакама (АСТ) на Националния научен фонд, съответства на оценка, базирана на стандартния модел на вселената. Освен това данните са в съответствие с измерванията на най-отдалечената светлина във вселената, които са събрани от спътника на Европейската космическа агенция Planck. Неговата задача беше да изучи останките от Големия взрив от 2009 до 2013 г.

През 2019 г. екип от изследователи, измерващ движението на галактиките, изчисли, че вселената е стотици милиони години по-млада от прогнозата на екипа на Planck. Това несъответствие предполага, че може да се наложи нов модел на вселената, и поражда опасения, че един от наборите от измервания може да е грешен.

Ново проучване обаче, публикувано в Journal of Cosmology and Astroparticle Physics, e „тествало" данните на AСT и Planck. Наблюденията на учените в Чили, съчетани с геометрията на космоса, в крайна сметка предполагат, че вселената е на 13,77 милиарда години, плюс - минус 40 милиона.

Досега се считаше, че вселената е на 13,799 ± 0,021 милиарда години.