Астрономи разкриха 60-годишната тайна на най-ярките обекти във Вселената

Астрономи разкриха 60-годишната тайна на най-ярките обекти във Вселената Снимка: ferra.ru

Каква е тайната на тяхното "запалване"

След десетилетия изследвания учените най-накрая разкриха причината за възникването наквазарите - най-ярките и мощно светещи обекти във Вселената.

Квазарите могат да светят толкова ярко, колкото трилион звезди, а тяхното "запалване" си оставаше загадка от момента на откриването им преди 60 години, съобщаваUniversity of Sheffield.

Ново изследване, ръководено от учени от университетите в Шефилд и Хертфордшир обаче установи, че квазарите са пораждат в резултат от сблъсъка на галактики.

Екипът прави това откритие, използвайки задълбочени наблюдения с помощта на телескопа Исак Нютон в Ла Палма. Те откриват, че външните области на галактиките, в които се намират квазарите, имат изкривени структури, което показва сблъсъци между галактиките.

Повечето галактики имат свръхмасивни черни дупки в центровете си и сблъсъците между галактиките водят до това, че газът се устремява към черната дупка. Преди газът да се изразходва, той отделя необичайно количество енергия под формата на радиоактивно излъчване, което води до характерния блясък на квазара.

Авторите на изследването наблюдават 48 квазара и галактиките, които ги приемат, и стигат до заключението, че вероятността от взаимодействие или сблъсък на галактиките, приемащи квазарите, с други галактики, е около три пъти по-голяма.