Продават на търг скелет на Тиранозавър рекс

Продават на търг скелет на Тиранозавър рекс Снимка: nbcnews.com

Третото наддаване в света за величествените палеонтологични останки на най-големия известен динозавър, ще се проведе следващия месец в Цюрих.

Събитието е първо за Европа, съобщава swissinfo.ch. Според аукционната къща Koller, очакваната цена на артефакта на възраст 67 милиона години, наречен Trinity, ще надхвърли $ 8 милиона. С дължина от 11,6 метра и височина от 3,9 метра, Trinity е един от най-добре запазените скелети на тиранозавър рекс (T. Rex) и е "брилянтно възстановен", казват експерти.

Скелетът е сглобен от останките на три екземпляра, изкопани между 2008 и 2013 г. в палеонтологичните обекти Хел Крийк и Ланс Крийк в американските щати Монтана и Уайоминг. Според списание Nature, до момента по света са открити едва 32 скелета на възрастни T-Rex, като от Хел Крийк и Ланс Крийк идват и останки, от които са реставрирани още два скелета. Те също са продадени на търг, като през 1997 г. цената на „Сю” достига $ 8,4 милиона, но рекордът принадлежи на „Стан”, продаден от Christie's през 2020 г. за $ 31,8 милиона.

Междувременно, научните среди се обявиха против търга, подчертавайки, че продажбата на подобни експонати на частни лица ще лиши науката от ценен научен материал. Учените призовават големите музеи да участват в търга, за да може останките да бъдат изследвани и представени на обществеността. Природонаучният музей на Цюрихския университет, както и няколко други институции, вече са проявили интерес.

Trinity е предоставен за продажба от частно лице и е бил транспортиран в девет големи сандъка до Швейцария, където  специализиран екип го сглобява отново. От аукционната къща Koller казват, че „почти всички” открити досега и възстановени скелети на възрастни екземпляри T-Rex, са притежание на „институционални колекции".

Скелетът на Trinity ще бъде звездата на търга на 18 април, на който ще бъдат представени и други редки вкаменелости, както и скален къс с тегло 2 145 килограма, която е „сред най-големите марсиански метеорити, намирани някога на земята“, според каталога.