
Хуманитарното образование се превръща в приоритет на елитите
- Образование
- Текст:

Огледало на тенденцията е британското висше образование. Миналата седмица университетът Roehampton в югозападен Лондон потвърди, че ще уволни половината от академичния си състав, т.е., около 65 преподаватели, тъй като вероятно ще закрие 19 учебни курса, вкл. „Класика” и „Антропология”, за да наблегне на обучение, „фокусирано върху кариерата“, пише The Guardian. Изданието припомня, че от програмата на Aston University, Бирмингам, отпаднаха историята и езиците, а в Шефийлдския Hallam University вече не се изучава английска литература.
Тези съкращения бележат дълбока трансформация в ролята на университетите, насочена в три тенденции: налагане на пазарен принцип във висшето образование, превръщане на студентите в потребители, а на знанието - в добре конвертируемо средство за кариера.
Така че философията, историята и литературата все повече се очертават като сфера на богатите и привилегированите, които просто не се вълнуват от финансовата си реализация на трудовия пазар. Изключение правят страстно увлечените в тези науки, които може би се надяват да избегнат очакващия ги скромен бит, но това се случва с единици, при това много рядко.
Тенденцията не е нова. Доклад на Университета Browne от 2010 г. налага позицията, че смисълът на висшето образование е „да помага за икономическия растеж“ и да осигури на студентите „работни позиции с по-високи заплати“.
Такова виждане за образованието често се представя като добра перспектива за увеличаване на студентите от среди с по-ниско заплащане, т.е., работническото съсловие, но всъщност им казва да учат това, което най-добре подхожда на мястото им в обществената стълбица.
Връзката между работническата армия и образованието се е променила и в друг аспект. Доклад от миналата седмица на мозъчния тръст IPPR разкри доста еднородния образователен ценз сред британските депутати – 88% от тях са завършили университет, докато висше образование имат само 34% от британските граждани.
За периода 1987 - 1992 г. 28% от лейбъристите в парламента са работили производствена, физическа или неквалифицирана работа, преди да станат депутати. До 2010 г. тази група спада на 10% и малко се повишава през 2019 г., достигайки 13%. Докато при консерваторите – и това не е изненада - цифрата винаги е била под 5%, сривайки се едва до 1% през 2019 г.
Така образованието вече (или отново) е маркер за социални различия. Западните общества стават все по-технократични, създавайки „нова класа експерти, за които образованието е предпоставка за влизане в елита“, по думите на политолога Дейвид Рънсиман.
Едно остава непроменено – при това в глобален план: от образование се нуждаят най-вече тези, които вършат най-необходимата работа, но получават най-малко, включително образование. И това е толкова вярно днес, колкото преди 100 години, заключава анализът на The Guardian.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Sky News публикува списък с възможните места за среща между Тръмп, Путин и Зеленски

Украинските власти смятат да изразходват половината от бюджета за покупка на оръжие

Унгария през юни стана основният вносител на газ от Русия

Европейски лидери придружават Володимир Зеленски във Вашингтон

Официално Словакия не въоръжава Украйна, но „частно” ѝ продава оръжие

Търговците трябва да спазват работното си време и през летния сезон

Разследване: SpaceX на Мъск десетилетия е избягвала плащането на федерални данъци

Ръководителят на ЕК съобщи кога ще бъде готов новият пакет санкции срещу Русия
