В Германия започнаха да произвеждат екологичен керосин
- Енергетика
- Текст:
Германия направи следваща стъпка към енергийния преход. Вчера във Верлте, Долна Саксония, заработи първият в света завод за чист керосин.
Предприятието се управлява от Atmosfair, организация с нестопанска цел, която популяризира и менажира екологични проекти. За момента производственият капацитет на новото съоръжение е 8 барела въглеродно неутрален синтетичен керосин на ден. Иновативното гориво не изисква големи технически промени в самолетите и вече има първия си клиент - авиокомпанията Lufthansa, съобщава Euronews.
Този проект е изключително важен, защото авиационният сектор поне за момента не може да се раздели с течното гориво и да премине към електрическо захранване, както други транспортни сектори. Това не означава, че самолетостроенето не е приело предизвикателство и работи усилено за изграждането на въздушни лайнери, задвижвани от батерии. Предимството на новия синтетичен керосин обаче е, че използвнето му е лесно в сега произвежданите самолети.
Принципът на новото гориво е смесване на водород с въглероден диоксид (CO2) и превръщането на сместа в суров петрол, който ще се прерабовта в чисто реактивно гориво. Заводът във Верлте се захранва от биогазова инсталация, която произвежда метан и CO2 в относително високи концентрации. Именно CO2 ще се използва като суровина за суровия петрол. Необходимият водород ще се произвежд чрез електролиза, като процесът се захранва с електроенергия от четири вятърни парка. При работа новото гориво отделя с до 90% по-малко парникови газове от използваните до момента авио-горива.
Решаващ момент за успеха на начинанието е разширяването на капацитета му и привличането на клиенти, тъй като едно по-мащабно търсене ще направи производството икономически изгодно. Синтетичният керосин за момента е много по-скъп конвенционалното реактивно гориво. Но така или иначе, Atmosfair доказва, че подобно производство в промишлени мащаби е технологично осъществимо.
Пионер в тази посока е мадридското предприятие Móstoles което през 2019 г. откри първата инсталация за преобразуване на вода в гориво за авиацията. Испанският проект на Енергийния институт Imdea все още няма търговски капацитет.
Синтетичните горива са по-устойчива алтернатива от биогоривата на растителна основа – производства, които изискват огромни насаждения от соя, царевица, рапица и др. Методът обаче има много опоненти, тъй като се свързва с проблема за производство на храни и борбата с глада.
Още по темата във
facebook