Сърдечносъдовите заболявания: Как да се борим с коремните мазнини?

Сърдечносъдовите заболявания: Как да се борим с коремните мазнини? Снимка: pixabay

Когато се прави оценка на риска за здравето, най-често се взима предвид теглото и по-точно индексът на телесна маса (ИТМ). Оказва се обаче, че това съвсем не е достатъчно: много важни са и такива параметри като обиколката на талията

Индексът на телесна маса се отнася до съотношението между височината и теглото. Формулата е проста: теглото (в килограми), разделено на височината (в метри) на квадрат. Колкото по-високи стойности има този индекс, толкова повече поводи за притеснения имате. Оптималният ИТМ варира от 20 до 25. При стойности, надвишаващи 25, специалистите говорят за наднормено тегло, ако надхвърлят 30 – за затлъстяване, а над 40 - за тежки случаи на затлъстяване.

Повърхностни и дълбоки мазнини

В продължение на дълго време този метод на изчисление на здравословния риск се смяташе за еталон. На първо място, защото многобройни проучвания потвърждават неговата значимост на ниво популация, и второ, защото е много лесен за прилагане. В последно време обаче все по-голям брой изследвания показват, че не е достатъчно да се определи индексът на телесна маса, припомня ahajournals.org. Необходимо е да се вземе предвид също съотношението между мастната и мускулната маса, и разпределението на мазнините. 

По отношение на мазнините, все повече доказателства се трупат за сериозния риск от коремното затлъстяване. И тук следва да се отбележи още един съществен момент: повърхностните или подкожните мазнини са много по-малко опасни от дълбоките или висцеларни мазнини, които обвиват вътрешните органи като черния дроб, червата и т.н.

Висцералните мазнини подхранват възпалителни процеси и нарушават метаболизма на въглехидратите (инсулиновата резистентност). Така рискът за здравето ви е двоен: заплашени сте от развитие на сърдечносъдови заболявания и диабет. За наличието на коремна мастна тъкан говори прекомерната обиколка на талията: над 88 см при жените и над 102 см при мъжете. Най-новите проучвания (например на Националния институт по здравеопазване на САЩ) показват, че тази прекомерна висцерална мазнина представлява маркер за сърдечно-съдови и метаболитни рискове, независимо от ИТМ. С други думи, човек с тегло в норма, но с голяма обиколка на талията е изложен на реална заплаха за здравето си.

Как да се преборим?

Лошата новина е, че коремните мазнини трудно се топят и се изисква сериозна дисциплина. С напредването на възрастта тялото е склонно да трупа повече мазнини, особено в тази област. Нещо повече, с течение на времето мастната тъкан става все по-влакнеста и трудна за елиминиране. Добрите резултати са възможни само с диета и физическа активност.

При храненето е важно да се намали приемът на наситени мазнини и захар и да се наблегне на плодовете и зеленчуците. Задължителна е физическата активност (ходене, джогинг, плуване, колоездене и др.) с умерен до висок интензитет, с обща продължителност най-малко два или три часа седмично. 

Единственото решение е да се промени начинът на живот. Това не само ще се отрази благоприятно на външния ви вид, но ще доведе и до подобрение на важни параметри, като кръвното налягане, нивото на холестерола, кръвната захар и склонността към възпаления.

Още по темата във

facebook