
Има нещо ново в... Дания
- Екология
- Автор:

Когато бъде напълно построен и заработи на пълен капацитет, той ще потребява електричество с обща мощност 1,3 гигавата. Това на практика означава, че всяка година ще могат да се произвеждат повече от 250 000 тона метанол за тежки камиони и керосин за самолети. Заводът е съвместен проект на летищата в Копенхаген, авиокомпанията SAS, транспортните и логистични компании A.P. Moller - Maersk и DSV Panalpina, както и на корабната компания DFDS и оператора на вятърния и слънчевия парк Ørsted. Спестяването на въглероден диоксид ще бъде около 850 000 тона годишно. И се равнява на отделеното от 425 000 автомобила.
Не е изненадващо, че летищата SAS и Копенхаген са там. Мащабните „спестявания” на въглероден диоксид са трудно осъществими, особено в авиацията. Разработват се електрически самолети, но те не са подходящи за голям брой пътници и за дълги разстояния. Синтетичните горива биха могли да решат проблема.
Зеленото електричество, водата и въглеродният диоксид от въздуха са в началото на тяхното производство. В електролизаторите водата се разделя на вода и кислород. Енергийното снабдяване се осигурява от вятърна енергия, която ще се генерира в бъдещата офшорна вятърна ферма Rønne Banke край остров Борнхолм. Тя ще бъде изградена от Ørsted и трябва да има мощност от един до три гигавата. Водородът се кондензира с въглероден диоксид в присъствието на катализатор за образуване на синтез-газ, смес от водород и въглероден оксид. Това от своя страна трябва да се превърне в течни горива.
Още по-лесно е с ко-електролизата, която разработи дрезденската компания Sunfire. Тази технология създава синтетичен газ в една стъпка. Това спестява енергия и повишава ефективността до внушителните 80 процента.
Проектът в района на Копенхаген започва много скромно с десетмегаватен електролизатор. Планирано е да влезе в експлоатация през 2023 г. Вторият етап вече има мощност от 250 мегавата. Това е почти толкова, колкото ще имат трите планирани централи в Германия, които също се изграждат с цел производство на синтетични горива. След пускането в експлоатация на третия етап трябва да се постигнат 1,3 гигавата.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
