Електронната търговия в епохата на COVID-19

Електронната търговия в епохата на COVID-19 Снимка: pixabay

За магазините и заведенията за хранене интернет все повече се превръща в единствения начин да се свържат с клиентите си

Да се отбием в магазина след работа или да вечеряме с приятели в ресторант – тези навици останаха в миналото, в един друг живот, в който не присъстваше коронавирусът, пише Vedomosti.ru. За магазините и заведенията за хранене все повече интернет се превръща в единствения начин да се свържат със своите клиенти, според анализа на Deloitte в последното им проучване относно новите бизнес тенденции в епохата на COVID-19.

Пандемията доведе до истински бум в онлайн търговията. В нормални времена на пазара щяха да са му необходими 4 до 6 години, за да достигне сегашните нива, постигнати само за около година, коментира пред Forbes Вивек Пандия, мениджър в компанията Adobe. 

Само в САЩ онлайн продажбите през празничния предколеден сезон (започващ от Черния петък през ноември) са скочили с една трета до 189 млрд. долара – цифра, до която онлайн търговията щеше да достигне в по-спокойни времена чак след около две години, според анализаторите на Adobe. Те обясняват този феномен с факта, че хората просто се страхуват да ходят по магазините и предпочитат да пазаруват по интернет.

Сега много потребители поръчват през интернет неща, които никога преди не биха си помислили да купят оттам, пише още Deloitte в доклада си. Но въздействието на кризата с коронавируса върху онлайн търговията не е еднакво за различните категории стоки или продавачи, посочват в своя обзор „Електронната търговия в епохата на COVID-19” от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. 

В някои страни пандемията е стимулирала продажбите на храни и лекарства, които досега са се търгували предимно офлайн. Докато в други е довела до промени в цялата верига на доставките: фермерите са започнали да използват интернет, за да продават продуктите си директно на потребителите и ресторантите, които пък от своя страна са преминали към доставка на храна за вкъщи.

Според анализаторите, дори след като кризата отмине, 39% от потребителите ще продължат да купуват основно през интернет това, което преди са купували в магазините.

Също така в бъдеще анализаторите очакват да се откриват все повече на брой от т.нар. dark store – магазини без зона за продажби, които работят изцяло с доставка по домовете.

По отношение на заведенията за хранене приходите от услуги за доставка на храна в световен мащаб ще надхвърлят 164,5 млрд. долара до 2024 г. (по данни на Statista). Няколко компании вече тестват доставката на храна с помощта на роботи куриери и дронове.