
Парламентът разисква реформата в политиката за пътните такси
- Транспорт и комуникации
- Текст:

Подготвени за толуване са 10 800 км републикански пътища, каза вчера (18 декември) в парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на разисквания относно реформата в политиката за пътните такси, съобщиха от пресслужбата на МРРБ.
"Политиката ни в бъдеще ще е към промяна в обхвата на платената пътна мрежа, като поетапно ще бъдат включени повече пътни участъци, които се използват интензивно от тежкотоварния трафик, както е и в други европейски държави. Това ще бъде осъществено чрез промяна на съответните актове и съобразно икономическата обстановка в страната, както и в продължение на активния диалог с транспортния бранш", каза още Аврамова.
"Бъдещето е дигитализацията и то не може да бъде спряно", заяви Аврамова и напомни, че доскоро винетните стикери се лепяха по автомобилите, а днес винетки се купуват онлайн, от удобството на дома или дори направо от телефона. Системата непрекъснато се надгражда с нови функционалности в услуга на потребителите и в помощ на правоприлагащите органи.
Министърът коментира, че от две години България има работеща, надеждна и бърза електронна система за таксуване при преминаване по републиканската пътна мрежа, която работи в услуга на хората и подпомага контролните органи и институциите. Ползите от нейното съществуване растат с всеки изминал ден. За съжаление въвеждането на тол системата за тежкотоварния трафик съвпадна с ковид-пандемията, напомни регионалният министър и отбеляза, че транспортният сектор също преминава през своите проблеми.
Въпреки това, анализите показват, че приходите от тол такси имат ръст от 6% спрямо постъпленията през миналата година от електронни винетки за моторни превозни средства над 3,5 т. Увеличението е въпреки намаляването на превозите и превозните разстояния и реалното таксуване на 3115 км пътища.
Анализът показва също, че тежкотоварният трафик се обслужва основно от каналите на Агенция "Пътна инфраструктура", през сайта и мобилното приложение, през терминалите за самообслужване и през пунктовете в областните пътни управления. Делът е около 66%. Най-ползваната услуга е маршрутната карта.
Българската система е сложна и една от най-ефективните в съотношение качество/цена, каза още регионалният министър. Аврамова обясни, че в сравнение със системите в страни като Германия, Австрия или Словакия, дори при текущото си покритие, цената ѝ на придобиване е в пъти по-ниска, не само като обща стойност. Освен това системата таксува едновременно тежкотоварния трафик на база изминато разстояние и леките автомобили на база време. Обичайно в другите държави двата метода се въвеждат, поддържат и оперират независимо.
Електронната система е и инструмент за контрол и превенция на сивата икономика. Трябва да бъдат отчетени не само преките ползи от въвеждането ѝ като осигуряване на средства за ремонт и изграждане на републикански пътища, лесен начин за заплащане, справедливост при заплащането на тол такси по схемата „който руши повече, заплаща повече“, а и косвените.
Данните показват, че са декларирани повече реализирани курсове от транспортните фирми, което е реален успех за изсветляване на сектора. Това означава по-големи приходи от данъци в хазната, както и равнопоставеност на всички превозвачи, обърна внимание министърът.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
