Поколенията - как се информират и кои медии предпочитат днес

Поколенията - как се информират и кои медии предпочитат днес Снимка: Unsplash

С въвеждането на рестрикции за мобилността хората преместват вниманието си към онлайн съдържание
Световният икономически форум пусна статистика, която показва по какъв начин медийното потребление на различните поколения се променя вследствие от пандемията с COVID-19. Данните сочат промяна в навиците на това от какви източници хората в САЩ и Великобритания черпят информация, но данните предполагаемо са сходни и в Европа.

Проучването включва информация относно медиите, които използват различни поколения, познати в онлайн средите със специфични наименования. Най-малката възрастова група (8-23 г.) е поколение Z, следвана от често срещаните милениъли (25-39 г.). В следващото възрастово разпределение (40-54 г.) влиза поколение Х, а най-възрастните (55-76 г.) в проучването са познатите на голяма част от интернет обществата буумъри.

Глобалният уеб индекс (Global Web Index) показва, че 80% от хората използват повече онлайн медии (под формата на видеа в YouTube, Tik Tok и др.), както и телевизия. 

ПОКОЛЕНИЕТО Z
Най-младите (8-23 г.) предпочитат да намират информация в онлайн медии, както и чрез онлайн видеа, като на второ място за тях стоят стрийминг платформи (като Netflix и HBO GO), следвани от видеоигри. 24% от запитаните твърдят, че прекарват повече време отпреди пред телевизора, а 17% слушат повече радиопредавания. 15% са преоткрили четенето на книги, а 21% четат повече онлайн информационни портали и медии. Повече време за видеоигри са започнали да отделят 31% от запитаните.   


МИЛЕНИЪЛИТЕ

По подобен начин изглеждат данните за милениълите (25-39 г.), но за тях третото място е заето от телевизия. В сравнение с по-малките, хората над 25 сякаш реагират на пандемията с „от всичко по още повече" - повече онлайн телевизия (41%), повече онлайн видеосъдържание (44%), повече онлайн медии (36%), 35% казват, че гледат повече телевизия, а 26% са наблегнали на радиопредаванията. 31% са се насочили към повече видеоигри, а вестници и книги четат повече - съответно 19 и 20% от запитаните. 
ПОКОЛЕНИЕТО Х
За населението на средна възраст (40-54 г.) най-предпочитаният начин за набиране на информация е телевизията, като втора и трета позиция заемат онлайн медиите и стрийминг платформите (38% и 35%). Само 7% заявяват, че четат повече хартиени вестници и списания, за разлика от по-младите (25-39 г.), при които има скок от 19%. 31% залагат повече отпреди на онлайн медийната информация, а 21% са преоткрили книгите. 
БУУМЪРИТЕ 
Последната възрастова група (55-75 г.) поставя на челно място телевизията като по-предпочитан източник на информация в сравнение с времето преди пандемията. Те изразят и мнението, че почти не се доверяват на други източници, като онлайн медии, подкастове и радио.

ДОВЕРИЕТО
Проучването също дава интересни сведения за източниците на информация относно вируса, на които хората се доверяват. Всички поколения слагат на първо място сайта на Световната здравна организация (СЗО), следван плътно от правителствени сайтове. Любопитно е още, че населението в Щатите е по-склонно да повярва на информация, публикувана от СЗО, отколкото от правителството. 
Във Великобритания, обаче, нещата са обърнати, като за англичаните най-надеждната информация идва именно от управляващите. Най-малко хора се доверяват на подкасти, видеосайтове и сайтове на чужди правителства. Макар информацията около вируса да изглежда обезкуражаваща, хората все пак търсят начини да се разведрят и да намерят нещо позитивно в ситуацията. 30% от най-малките, заедно с 26% от милениълите споделят, че биха си направили профил в Netflix. Очаквано най-търсеното съдържание в момента в стрийминг платформата е именно за епидемии, което би могло да индикира желанието на хората да превърнат световната пандемия в нещо фиктивно. 

Любопитно е също така, че 80% от най-възрастните, както и 66% от хората на средна възраст не биха платили за абонамент към платформи, които не са ползвали до момента. Това се отнася и за близо 50% от младите поколения. Хората са притеснени, че приемат прекалено много информация, както и че прекарват предостатъчно време пред екраните. Но това не е причина за тревога. Притеснителен е типът информация, с която те се снабдяват, след като тя би могла да има доста пагубен ефект на психичното ни състояние.

Затова апелираме винаги да проверявате източниците, от които черпите информация; да не се вглъбявате в негативните данни и да намирате начин да се разведрите, дори и да сме засипани от статистики за заболели и починали хора. И това ще мине. А дотогава -  пуснете си някой сериал и не вярвайте на всичко, което четете.

Четете още, коментирайте и ни следете във

facebook