COVID-19 може да се спотайва в белите дробове до 18 месеца

Вирусът може да се задържи в белите дробове до 18 месеца след заразяването, изплъзвайки се от откриването и потенциално да доведе до продължителен COVID

Ново изследване, проведено от учени от Института Луи Пастьор и Комисията за алтернативни източници на енергия и атомна енергия (CEA), даде възможност да се направи революционно откритие за вируса SARS-CoV-2.

Проучването установи, че вирусът може да се задържи в белите дробове до 18 месеца след заразяването, изплъзвайки се от откриването и потенциално да доведе до продължителен COVID. Предполага се, че такава перистентност (запазване на вируса във функционално активно състояние в клетките на организма след сроковете, характерни за остра инфекция - бел. ред.),е свързана с неправилното функциониране на вродената имунна система, която се явява първа линия на защита на организма срещу патогени.

Някои вируси са в състояние да оцелеят и да се запазят в организма дори след като първичната инфекция е отшумяла. Тези скрити вирусни резервоари могат да се активират по всяко време, причинявайки повтарящи се симптоми или усложнения. ХИВ е добре известен пример за вирус, който се съхранява в определени имунни клетки. Сега учените подозират, че SARS-CoV-2 също може да създаде вирусни резервоари в организма.

Хипотезата, изложена от учени от Института Пастьор през 2021 г., сега е потвърдена в предклиничен модел с използване на нечовешки примати. Екипът забелязва постоянно възпаление при примати, заразени с SARS-CoV-2, което им позволява да заподозрат наличието на вируса в тялото. Това подозрение се потвърждава от резултатите от изследванията.

За да изследват персистирането на SARS-CoV-2, изследователите анализират биологични проби от заразени животни. Резултатите показват, че вирусът присъства в белите дробове на някои хора в продължение на 18 месеца след заразяването, въпреки че той не е открит в горните дихателни пътища и кръвта. Изненадващо, вирусите са открити в имунните клетки, наречени алвеоларни макрофаги, дори когато рутинните РСР тестове са отрицателни.

Проучването разкрива също така и интересен механизъм за предаване на вируса в организма. Установено е, че вирусът SARS-CoV-2 се предава от един макрофаг на друг чрез клетъчни изпъкналости, наподобяващи мостчета. Такъв начин на предаване позволява на вируса да се разпространява и потенциално да създава вирусни резервоари.

Персистентността на SARS-CoV-2 в белите дробове поражда опасения по повод на т. нар. дълъг COVID - състояние, характеризиращо се с постоянни симптоми, които могат да продължат няколко месеца след първоначалната инфекция. Разбирането на механизмите, залегнали в основата на вирусната персистентност и нейното въздействие върху имунната система, е от решаващо значение за разработването на ефективни методи на лечение и мерки за борба с продължителния COVID.