Слаби и здрави с елда

Слаби и здрави с елда

® infoniac.ru

По време на изолация консумирайте един удивително полезен продукт – елда (гречка)

В дните на изолация пред всеки от нас стои въпросът как да не трупаме излишни килограми. Те сякаш са неизбежно следствие при прием на нездравословна храна, стрес и липса на физическа активност.   
Според диетолозите: „При липса на каквато и да била физическа дейност, човек гори до 400 калории по-малко.’’   

Ще разгледаме ползите от храненето с елда, която е полезна не само за отслабване, но и за всички, които искат да водят здравословен живот, пълен с енергия.      
                            
Какво съдържа?   
В 100 г продукт се съдържат протеини (14%), захар (2-2,5%), мазнини (3%), фибри (1%), витамините А, В, Е и РР, желязо, калций, йод, фосфор, бор, цинк, магнезий и органични киселини (лимонена и ябълчна).   

Здравословни ползи:   
Благодарение на фибрите в елдата, функциите на стомашно-чревния такт се нормализират. Редовната й консумация намалява риска от образуване на камъни в жлъчката.
Полиненаситените мазнини, които са част от този продукт, понижават холестерола в кръвта и нормализират кръвното налягане. 
Доказано е също, че елдата има антиканцерогенен ефект, особено по отношение на рака на гърдата и дебелото черво. 
Елдата има диуретичен ефект, премахва токсините, а също така намалява натоварването върху черния дроб. 
Високото съдържание на магнезий намалява риска от разширени вени, елиминира подуването на крайниците. 
Този продукт е особено важен и полезен за хора с диабет, той има нисък гликемичен индекс, който помага за намаляване на кръвната захар. Бета-каротинът помага за поддържане на зрителната острота. Ако полагате грижи за красотата на кожата, ноктите, зъбите и косата, елдата винаги трябва да бъде в менюто – тя съдържа голямо количество минерали и витамини.    
       
Как да приемате елда:   
За да може елдата да донесе максимална полза за организма, се препоръчва да започнете сутринта с нея, така че „бавните въглехидрати“ да осигурят енергия за следващите 2-3 часа. Последният прием следва да е 4 часа преди сън, за да не товарите стомаха. 
Обърнете внимание, че при неправилно задушаване или варене тя се абсорбира слабо от организма, следователно не се препоръчва на хора със заболявания на стомаха и червата.   
Възможно ли е да се приема с мляко?     
Няма консенсус по въпроса нито сред диетолозите, нито при лекарите. 
Аргумент срещу: за храносмилането на елда и мляко са необходими различни ензими, докато калцият, който се намира в големи количества в млякото, губи почти всички свои полезни свойства при взаимодействие с желязото, на което елдата е богата. 
Аргумент за: елда и мляко, обогатени с витамини и минерали, осигуряват на организма „двойна порция“ хранителни вещества. 
Компромис: диетолозите препоръчват да се яде каша от елда с мляко само от хора, които нямат проблеми с храносмилателните органи.   

Как правилно се вари:   
Ако приготвяте пълнозърнеста елда, оставете я да се вари от 30 до 40 минути. 
Ако предпочитате натрошена елда - 15/20 минути са достатъчни за приготвяне. 
Ако изберете елда-люспи, тя е готова за консумация 5 минути след задушаването й. 
- Използвайте метални (не емайлирани) съдове и плътно прилепващ се капак; 
- Изплакнете предварително зърнената култура няколко пъти (докато водата стане бистра);
- Класическото съотношение на елдата към водата е 1 мерителна чаша елда към 2 мерителни чаши вода (1:2); 
- В процеса на готвене не разбърквайте кашата от елда, не отваряйте капака и не добавяйте вода. 



Прочетете още за:
диета елда здравословно хранене

  0 
  3