Самотата по време на локдаун ще има по-лошо дългосрочно въздействие върху психичното здраве на тийнейджърите

Самотата по време на локдаун ще има по-лошо дългосрочно въздействие върху психичното здраве на тийнейджърите

® Photo by Anthony Tran on Unsplash

Проучванията започват да хвърлят светлина върху въздействието, което локдаунът оказва върху психичното здраве и благополучието.


Ранните открития от тези проучвания сочат, че самотата е особен проблем за тийнейджърите. Един пример са резултатите от първите 500 участници в проучването на Университета в Оксфорд „Постигане на устойчивост по време на COVID-19“, в което повече от една трета от 13- до 18-годишни деца съобщават за високи нива на самота.


Самотата е болезненото емоционално преживяване, което възниква, когато има разлика между действителните ви социални контакти и това, което искате да бъдат. Това може да се отнася до количеството, качеството или обхвата на социалните контакти.


Знаем, че хроничната самота може да има отрицателно въздействие върху психичното здраве. А при тийнейджърите, които вече са уязвими към развитието на психично-здравни проблеми, това е особена причина за безпокойство.


Въздействието на това да не виждате приятели вероятно ще бъде по-голямо за тийнейджърите и ще се усложни от други последици от локдауна, като липсата на подкрепа от образователни специалисти, чувство на неудовлетвореност и загуба, произтичащи от отменени изпити и провалени планове за бъдещето, да не говорим за продължаващата несигурност и невидимата заплаха, пред която сме изправени всички", споделя д-р Мария Лоадес, клиничен психолог.


Проучванията, изследващи самотата и резултатите за психичното здраве при младите хора, бяха публикувани на 1 юни. Те откриха доказателства за самотата, предвещаваща депресия и евентуално безпокойство в бъдеще, дори няколко години по-късно. Имаше някои доказателства, че продължителността на самотата е по-силен показател за последващи психични проблеми от интензивността на самотата.



Защо обаче тийнейджърите са особено податливи на чувството за самота?



Нашите юношески години са етапът на развитие, в който преминаваме от зависими деца към автономни възрастни. Като част от този процес, нашите отношения със семействата ни са склонни да стават по-конфликтни, докато се стремим към независимост. На този етап връзките с връстниците са изключително важни за социалното развитие и за развитието на личността. Чувството за принадлежност и връзка като тийнейджър е много по-силно относно връстниците, отколкото към семейството. Взаимоотношенията с връстниците са плодотворната почва за изпробване на различни начини на битие и мислене. И така, стремежът за развитие през нашите тийнейджърски години е свързан с отделяне от семейството и привеждане в съответствие с приятели. Това, че човек е затворен със семейството и не може да прекара време с приятели, възпрепятства този стремеж.



Как се справят тийнейджърите?



Макар че е нормално по-малките деца да се обръщат към семейството, когато са уплашени или разстроени, тийнейджърите обикновено търсят подкрепа от приятелите си. Следователно въздействието от това да не виждате приятели вероятно ще бъде по-голямо за тийнейджърите и това ще се усложнява от други последици от блокирането, като липсата на подкрепа от образователни специалисти, чувство на неудовлетвореност и загуба.



Какво можем да направим?



Най-важното е да си напомняме, че е нормално да ни е трудно. Социалният контакт е наистина важен за психичното здраве и за нашето чувство за принадлежност, цел и стойност. И все пак има начини да се свържем, дори и с физическото разстояние между нас. Онлайн социалното взаимодействие предоставя добра платформа, а днешните тийнейджъри и без това са свикнали да извършват комуникацията си онлайн.


Има и други начини за взаимодействие по време на физическо дистанциране, като например писане на писма, провеждане на старомоден телефонен разговор и осъществяване на контакт с очите/усмивка на другите, когато сте навън за упражнения, например, макар и на поне шест фута.


Наред с успокоението относно самотата ние можем да подпомагаме психичното здраве при тийнейджърите, като ги насърчаваме да бъдат физически активни, да имат ежедневна програма, включително последователна рутина на съня, и да продължават да бъдат заети, правейки повече от важните за тях неща. Можем също така да им предоставим пространство, за да изразят своите притеснения или неудовлетворения. Има например страхотни материали на уебсайта на младите умове, а Shout, като пример, предоставя поверителна услуга за текстови съобщения за млади хора, които изпитват трудности.



Прочетете още за:
здраве психично здраве психология

  0 
  1