Научни спорове около златната маска на Тутанкамон

Научни спорове около златната маска на Тутанкамон Снимка: www.journeytoegypt.com

Египтолози влязоха в яростен дебат, след като британски експерт откри нова характеристика в емблематичната културна ценност

Във филма си „Долината на царете: Египетският златен век“,египтоложката проф. Джоан Флетчър прави зашеметяващо разкритие. Тя твърди, че прочутата маска на Тутанкамон първоначално е била направена за друг известен владетел и може дори да е принадлежала на кралица Нефертити, съобщава express.co.uk.

Изучавайки оригинални снимки, направени след откриването на непокътнатата гробница на Тутанкамон от Хауърд Картър през 1922 г., проф. Флетчър каза, че е установила„една отдавна пренебрегвана характеристика“ – ушите на маската са пробити, което насочва към идеята, че първоначално е била направена за някой друг.

Предположението се основава на факта, че като фараон, Тутанкамон не би носил обеци след детството си и няма причина погребалната му маска да е с пробити уши, след като той умира на 20 години. Така че, според проф. Флетчър „маската не е направена за владетел от мъжки пол“, а изглежда, че лицето на Тутанкамон е „присадено“ към маската на Нефертити.

Мнението ѝ обаче се сблъска с острата реакция на египетски експерти, работещи от години по културното наследство на Египет. Световноизвестният учен египтолог д-р Захи Хавас, бивш министър на антиките, казва, че„Теорията на Флетчър за пиърсинга на ушите е неоснователна, тъй като всички управници от XVIII династия са носили обеци през периода на управлението си”.

Немски археолог, работил по реставрацията на артефакта през 2015 г. също никъде не е открил името на Нефертити. Междувременно други специалисти признават, че „около маската на Тутанкамон винаги е имало противоречия“, още повече, че някои от съкровищата, открити в гробницата му, докзано са принадлежали на други владетели от периода Амарна. 

Но Басам ал-Шамаа, екскурзовод и писател по теми от египтологията, казва, че погребалните маски не винаги изобразяват фараоните, за които са създадени, а напр. Озирис, богът на смъртта и възкресението. Според него обаче, носенето на обеци в древен Египет не е било приоритет само на жените и децата.

Може би основата на яростния спор е по-скоро научният пропуск, тъй като досега никой не е обръщал внимание точно на тази характеристика на световноизвестния шедьовър.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: