Брансън, Безос или Мъск - кой печели надпреварата за космически туризъм?

Брансън, Безос или Мъск - кой печели надпреварата за космически туризъм?

Какво предвиждат космическите пътувания

Трима милиардери - Джеф Безос, Илон Мъск и Ричард Брансън - се надпреварват да въведат нова ера в частните търговски космически пътувания. Ето каква е равносметката от сравнението на техните начинания според Reuters: 

Билети

И тримата предприемачи инвестираха милиарди долари в своите космически програми, като всеки обещава да изпрати в Космоса платежоспособни клиенти. Virgin Galactic на Ричард Брансън съобщава, че вече има над 600 резервации за билети, като цената е около 250 000 долара. Компанията се надява да започне редовно обслужване през 2022 г. и в крайна сметка да намали цената на билета до около 40 000 долара. 

През 2018 г. Reuters съобщи, че компанията на Безос Blue Origin планира да поиска поне 200 000 за пътуването. Оценката беше направена на основа на конкурентните цени, но от Blue не разкриват дългосрочните си планове за ценообразуване. Едно от местата в първата суборбитална мисия на Blue, планирана за 20 юли, беше изтъргувано чрез наддаване на търг за 28 милиона долара.

SpaceX на Илон Мъск от своя страна вече е извела екипаж на Международната космическа станция и планира да изпрати изцяло цивилен екипаж в орбита през септември. Мъск също така заяви, че SpaceX ще предостави на японския милиардер Юсаку Маедзава възможност да прелети около Луната с ракетата Starship през 2023 г. 

Дизайн 

Системата SpaceShipTwo за многократна употреба на Virgin Galactic ще се придвижи до околоземната орбита от космическия самолет Unity, който от своя страна ще използва друг самолет-носител - Eve, за да достигне до необходимата височина. 

Blue Origin ще изстреля в суборбиталното пространство апарата New Shepar, който е комбинация от ракета и капсула. Ракетната му секция ще се върне към стартовата площадка, докато капсулата под налягане пада обратно на земята с парашути. Апаратът разполага с шест наблюдателни прозореца - най-големите, използвани някога в Космоса. 

Капсулата SpaceX Dragon е разположена върху ракетата за многократна употреба Falcon, която използва за достигане на Космоса. 

Екипаж  

Космическият самолет на Virgin Galactic може да побере шест пътници: двама екипаж и четирима пътници. 

Апаратът на Blue Origin също може да поеме шест пътника, както и да лети автономно. 

Капсулата SpaceX Dragon е способна да побере до седем души. 

Маршрут

Virgin Galactic може да се похвали с време на полет от около 90 минути от излитането до кацането, включително няколко минути безтегловност. 

Суборбиталният полет на капсулата на Blue Origin е около 10 минути след разделянето. Пътниците на борда ще успеят да почувстват няколко минути безтегловност и да се уверят, че планетата е кръгла, преди да се върнат на Земята. 

Очаква се мисиите на SpaceX да продължат от три до четири дни. 

Финансиране 

Типично за начинанията на Брансън, Virgin Galactic се финансира публично. Акциите му достигнаха връх от почти $ 60 след одобрението  на Федералното управление по въздухоплаване, получено през юни 2021 г. 

Blue Origin е частна собственост, като основателят на Amazon.com  Джеф Безос предварително посочи, че ще продава около 1 милиард щатски долара годишно в акции на компанията гигант за финансиране на начинанието. 

SpaceX също е частна собственост и е събрала милиарди долари в последователни кампании за финансиране, включително успешни договори с инвеститори. Таксите от чартърните полети на SpaceX ще отиват за мисии до Луната и в крайна сметка до Марс, твърди Илон Мъск. 

 

Още по темата във

facebook