Дългата битка на Facebook с дезинформацията

Дългата битка на Facebook с дезинформацията Снимка: pixabay.com

Кратък обзор от 2016 г. досега.

Facebook е изправен пред най-трудното си предизвикателство досега: избори, усложнени от пандемия, дълбоко разделена нация, привлечена от конспиративни теории и алтернативни версии на реалността.

Ето някои от най-големите й стъпки и грешки, предприети в борбата срещу дезинформацията от 2016 г. насам:

10 ноември 2016 г.: Дни след избора на президента Доналд Тръмп, изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг нарича идеята, че „фалшивите новини“ във Facebook са повлияли на изборите, „доста луда идея“. 

Декември 2016 г.: Facebook казва, че ще направи проверки на факти на трети страни за борба с дезинформацията.

27 април 2017 г.: Facebook публично признава, че правителствата или други злонамерени недържавни участници използват неговата социална мрежа, за да влияят на националните избори, в съответствие с констатациите на правителството на САЩ за намеса на Русия.

Октомври 2017 г.: Facebook казва, че реклами, свързани с руска интернет агенция, са били виждани от около 10 милиона души преди и след изборите през 2016 г.

Ноември 2017 г.: Преди изслушвания в Конгреса относно намесата в изборите Facebook изчислява, че руските реклами, подхранващи политическото разделение, потенциално достигат до 126 милиона потребители.

4 януари 2018 г.: Зукърбърг декларира, че решението му за 2018 г. е да „поправи“ Facebook.

Март 2018 г.: Нарастват доказателствата, че кампаниите във Facebook са били използвани за насочване на Великобритания към Brexit.

Април 2018 г.: Зукърбърг дава показания пред Конгреса и се извинява за грешките на компанията, както и за фалшиви новини, реч на омразата, липса на поверителност на данните и чужда намеса в изборите през 2016 г. на неговата платформа.

Май 2018 г.: Демократите от комисията по разузнаване на Камарата на парламента пускат повече от 3500 реклами във Facebook, създадени или популяризирани от руска интернет агенция преди и след изборите през 2016 г.

Юли 2018 г.: Британските законодатели призовават за по-голям надзор над Facebook и други платформи.

Юли 2018 г.: След като Facebook предупреждава за нарастващи разходи, отчасти засилващи сигурността, и наемане на повече модератори, цената на акциите й претърпява най-лошия спад в историята си. Акциите й се възстановяват едва през януари 2020 г.

5 септември 2018 г.: Ръководителите на Facebook и Twitter обещават пред Конгреса да се защитят срещу чуждо проникване.

Октомври 2018 г.: Facebook кани пресата да обиколи новосъздадената „военна стая“ за борба с дезинформацията, свързана с избори, в това, което до голяма степен се разглежда като ход за връзки с обществеността.

Октомври-ноември 2018 г.: Преди междинните избори в САЩ през 2018 г. Facebook премахва стотици акаунти, страници и групи за предполагаеми връзки към намеса в чуждестранни избори.

18 февруари 2019 г.: В остър доклад британските законодатели призовават за задължителен етичен кодекс и независими надзорници за платформите за социални медии, като конкретно призовават Facebook за технически дизайн, който изглежда „крие знания и отговорност за конкретни решения“.

Май 2019 г.: Facebook отказва да премахне видео, манипулирано, за да покаже, че председателят на камарата Нанси Пелоси имитира думите си. Измененият клип се споделя милиони пъти.

Октомври 2019 г.: Facebook представя нови системи за сигурност, предназначени да предотвратят чужда намеса в изборите.

Ноември 2019 г.: Facebook отваря нова „военна стая“ за дезинформация преди изборите във Великобритания.

Май-юни 2020 г.: Facebook отказва да премахне публикации на Тръмп, които предполагат, че протестиращи в Минеаполис могат да бъдат разстреляни. Зукърбърг защитава решението си в публикация във Facebook. Facebook също отказва да предприеме действия по две публикации на Тръмп, разпространяващи дезинформация относно гласуването по пощата. Някои служители на Facebook подават оставки в знак на протест.

Юни 2020 г.: Facebook казва, че ще добави етикети към всички публикации за гласуване, които насочват потребителите към достоверна информация от държавни и местни служители на избори. Това включва постове от президента.

8 юли 2020 г.: Полунезависим одит на гражданските права критикува „досадни и сърцераздирателни решения“ на Facebook по отношение на гражданските права и дезинформацията на изборите, включително туитовете на Тръмп относно гласуването по пощата.

Август 2020 г.: След години на практически подход, Facebook ограничава конспиративното движение QAnon, но не го забранява направо.

3 септември 2020 г.: Facebook ограничава политическите реклами, макар и само за седем дни преди изборите в САЩ.

6 октомври 2020 г.: Facebook забранява всички групи, които поддържат QAnon.

7 октомври 2020 г.: Facebook допълнително ограничава политическите реклами, подготвя повече етикети за кандидат-публикации, които преждевременно обявяват победа или оспорват официални резултати, и забранява използването на „милитаризиран език“ във връзка с призиви за наблюдение на анкети.







 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: