Българите имат ниска застрахователна култура
- Застраховане - лични финанси
- Източник: АБЗ
- Автор:
Понятието „застрахователна премия“ определено затруднява хората.
Застрахователната култура на българина е на много ниско ниво. Това отчита проучване на Асоциация на българските застрахователи „Нагласи към застраховането и застрахователна грамотност“, извършено през м. март 2020 г. То обобщава обективна информация за нивото на застрахователни познания на българите.
Резултатите потвърждават, че общо застрахователната грамотност не е на високо ниво, като се регистрират резки отличия в отделни социални групи, съобщават от асоциацията. Групите с по-високо ниво на застрахователна грамотност са същите, които, според данните от първата част на проучването, имат високо доверие към застрахователите, разбират ползите от застраховане и употребяват повече застрахователните продукти.
Преобладаваща част от хората – 76% - определят нивото си на познания за застраховане като ниско (34%) или средно (42%). Едва 7% считат, че нивото им е високо, а 13% заявяват, че нямат никакви познания.
Очаквано се отчитат сериозни разлики в отделните социални групи. Например 70% от хората с висше/полувисше образование определят познанията си като средни или високи, докато този дял при лицата с основно образование е 14%. Самооценката им се припокрива в значителна степен с обективното ниво на познания.
Оказва се, че понятието „застрахователна премия“ определено затруднява хората. Едва 28% е делът на посочващите верния отговор, че това е цената на застраховката. За 29% това е сумата, която ще получат при обезщетение. Други 17% смятат, че това е бонусът, който ще получи застрахователят за добри резултати в работата. 26% пък не знаят или не могат да преценят. Всеки пети (22%) не е наясно, че за да претендираш да получиш обезщетение за дадено събитие, трябва да си сключил полица преди този риск/събитие да се е случило. Все пак е висок делът на хората (65%), които знаят това.
Като цяло данните показват, че е налице значителна степен на неразбиране и слаба информираност относно застраховането и застрахователните продукти, особено при някои социални групи. Това е и бариера пред по-високото ниво на ползване на застрахователните услуги, пред информирания избор и свързаната с него потребителска удовлетвореност.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:
Големите социални платформи и търсачки ще тренират за европейските избори
Украински военни хакнаха терминали на Starlink заради безплатен достъп до Интернет
Компания предложи да създава цифрови клонинги на хора за различни нужди
Цената на петрола расте, след като САЩ потвърдиха удара на Израел срещу Иран
За двоен стандарт ли говори „сладкият” скандал с Nestlé?
Google доказа връзката на Русия с кибератаки в много страни по света
Израел нанесе ответен удар на Иран
Аржентина иска сътрудничество с НАТО като глобален партньор
Легендарната някога Toshiba ще уволни 5 хиляди души в Япония
КЕШ клуб
300
3 000
30 000