Дългите часове пред телевизора и компютъра понижават успеваемостта

Дългите часове пред телевизора и компютъра понижават успеваемостта Снимка: https://www.pikist.com

Въпреки разпространеното мнение обаче, изследователите не са забелязали негативно влияние на видеоигрите.

Учените установиха, че учениците от III клас, които прекарват много време пред компютъра и телевизора, след две години се сблъскват с лоша успеваемост в училище, съобщи Phys.org.

 

Изследването е проведено от Детския научноизследователски институт „Мърдок" (MCRI) в Австралия. То показва, че интензивното гледане на телевизия във възрастта между 8 и 9 години оказва отрицателно въздействие върху четенето, което е еквивалентно на загубата на 4-месечно обучение към 10-11-годишна възраст. Аналогичен ефект върху децата оказва и компютърът.

 

Според д-р Лиза Мънди от MCRI влиянието на електронните носители върху физическото и психическото здраве се изучава отдавна. Но новото проучване свързва влиянието на телевизията и компютъра с академичната успеваемост на децата.

 

Проучването обхваща 1239 деца, чиято успеваемост е измерена в III и след това в V клас, като се използват резултатите от австралийската Национална програма за оценка на грамотността и уменията за смятане (NAPLAN).

 

Резултатите показват, че учениците от III клас, които са гледали телевизия повече от два часа дневно или са прекарвали повече от един час на ден пред компютъра, значително изостават от своите връстници в един по-късен етап. Например постиженията на децата в четенето и аритметиката в V клас са с 12 точки по-ниски от тези на връстниците им.

 

Гледането на телевизия в продължение на два часа на ден в V клас също се отразява на оценките по четене и математика, като ги намалява с 12 пункта. Използването на компютър за повече от един час на ден е намалило оценките на децата по аритметика с 14 пункта.

 

Интересното е, че въпреки статистическите данни, учените не са открили връзка между използването на видеоигри и успевамостта в училище. Констатирано е, че една четвърт от учениците в III клас са играли видеоигри повече от един час на ден, а в V клас този показател е нараснал почти с една трета.

 

Д-р Мънди потвърди, че използването на джаджи се е превърнало в най-популярния вид хоби сред децата. Но това може да повлияе на постиженията в началното училище чрез намаляване на физическата активност, съня или времето, прекарано в изпълнение на домашните задачи, както и да понижи концентрацията на вниманието.

 

„Годините в училище са време, когато трудностите при усвояване на материала са очевидни и позволяват да се прогнозира по-ниската успеваемост и в бъдеще. Също така това е периодът, когато използването на джаджи се увеличава драстично", казва експертът.

 

Професорът от MCRI Джордж Патън отбелязва, че получените данни са важни за родителите, учителите и лекарите, които трябва да планират кога компютрите, телевизорите и другите джаджи да се появят в живота на децата.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: