Чистка в единствената обществена електронна медия в Хонконг

Чистка в единствената обществена електронна медия в Хонконг Снимка: rthk.hk

Атаката е насочена не само срещу RTHK, но и въобще срещу гражданите на Хонконг, смятат анализатори

След репресиите срещу политици и участнци в протести, сега китайските власти са взели на прицел единствената обществена електронна медия Radio Television Hong Kong (RTHK), съобщава BBC. 

Основаната през 1928 г медийна структура (още при британското управление) твърдо се придържа към изначалния си принцип за независимост и често я наричат „хонконгската версия на BBC". За краткия период от връщането на Хонконг на Китай, обаче, нещата бързо се променят

След забраната BBC да се излъчва в континентален Китай, RTHK трябваше да обяви, че сваля от програмата си ежедневните емисии BBC World Service radio. Свалени са и други радио и телевизионни програми, а новите се подбират единствено по критерия да прокламират политиката на Китай. В последния момент от ефир се изтеглят новини, един след друг „напускат” утвърдени журналисти, други са уволнени с аргумента, че дават гласност на демократични лидери. Шест месеца преди изтичането на договора му е уволнен и ръководителят на RTHK - журналист-ветеран - и на мястото му е поставен бюрократ без медиен опит.

Огромната аудитория на RTHK споделя мнението на нейните журналисти, че медията вече не се ползва от основното медийно право на свобода и независим подбор на излъчваните материали. Според професионалистите програмните решения се вземат без обичайната прозрачност и служителите нямат представа защо някои предавания се свалят, а производството на други въобще се спира. Вече няма дискусии с журналистическия състав, а решенията се налагат „отгоре” и не подлежат на обсъждане. 

Властите изтъкват като причина, че RTHK представя новините предубедено, и смятат, че „свободата на медията не трябва да бъде абсолютна”. Същината на проблема е, че като обществена медия RTHK се финансира от държавата и според властите това им дава основание да определят програмната политика, ръководния и журналистическия състав. Промените в този дух се въвеждаха предпазливо, но от близо две години това рязко се промени. Конкретен повод за рестрикциите стана обективното отразяване на демократичните протести в Хонконг през 2019 г., тъй като властите смятат, че с материалите си медията е „разпалила омраза към страната, управлението на града и силите на полицията”.

Новите мерки не изключват лична разправа – неотдавна известна продуцентка е била осъдена да плати огромна глоба за „незаконно” идентифициране на регистрационни номера на автомобили – дейност, свързана с работата ѝ по филм, който разследва участието на полицията в атака срещу протестиращи и обикновени минувачи, завършила с десетки ранени. Популярна телевизионна водеща се е видяла принудена да подаде оставка след нейно интервю за членството на Тайван в СЗО - според властите журналистката е нарушила принципа за „Единен Китай”. Спряно е дори забавно предаване, в което с чувство за хумор било намекнато, че полицейските униформи дават много по-добра защита от противоепидемичното облекло на медицинските работници. 

Ръководството на медията все повече се изолира от журналистическия състав и налага „реформите” си безапелационно. Властите очевидно имат друга представа за смисъла на обществените медии, смятат медийни анализатори и оценяват действията срещу RTHK като поредна стъпка към ограничаването на гражданските свободи в Хонконг.

Още по темата във

facebook