Тежки злополуки съпътстват работата в SpaceX

Тежки злополуки съпътстват работата в SpaceX Снимка: theins.ru

Разследване на Reuters установи 600 случая на ранени служители, докато Илон Мъск е обладан от идеята компанията му да осъществи мисия до Марс

Журналистите на Reuters са се добрали до регистрационни файлове и записи от големите съоръжения на SpaceX и освен това са провели десетки разговори с хора, работили в космическата компания.

Класифицирайки злополуките, разследването посочва над 100 случая с прорезни и разкъсни рани, 29 инцидента на счупени кости, 17 случая на премазани ръце и пръсти, 9 сериозни наранявания на главата, включително една фрактура на черепа, четири сътресения и една мозъчна травма, множество токови удари, изгаряния, ампутации, наранявания на очите и непосочени части на тялото, плюс 170 доклада за изкълчени стави, разтегнати мускули и натъртвания. 

Най-тежкият инцидент е смърт, настъпила при елементарно нарушение на трудовата безопасност: бързайки с превоза на големи ракетни детайли, служител – бивш морски пехотинец е излетял от камион, тъй като товарите, които е придружавал, не са били обезопасени с ремъци. Пострадалият е разбил черепа си в пътната настилка. Смъртта му е установена от Американската администрация по безопасност и здраве на работното място (OSHA). 

Колегите на загиналия са потвърдили, че в SpaceX няма установен процес или надзор при обработка на типичните за компанията едрогабаритни товари – основно части за ракети и сателити. След инцидента OSHA разпорежда въвеждането на седем конкретни мерки за безопасност, включително повече обучение и оборудване. Трагичният случай е от 2014 г., но от тогава насам условията в SpaceX не са се променили, казват служители. 

SpaceX will ramp up its launches in 2024 for Starlink's satellite-to-cell  service
Снимка  - consent.yahoo.com

Основната причина са служебните задачи, които Мъск възлага при изключително кратки срокове и често чрез извънреден труд. За да не му противоречи, мениджърският екип на SpaceX си затваря очите за нарушенията и лошите практики, включително да не се тестват достатъчно съоръженията. Според повече от дузина настоящи и бивши служители, включително бивш изпълнителен директор, трудовият процес е неорганизиран и хаотичен и като цяло се приема, че работникът е отговорен за сигурността си.

Четирима служители свидетелстват, че самият Мъск например си е играл с огнехвъргачка в производственото хале и се е подигравал на работниците, че носят жълти предпазни жилетки, защото не харесвал цвета им. 

„Всяка част от компанията е подчинена на концепцията на Илон, че SpaceX трябва да осъществи мисията до Марс възможно най-бързо, за да спаси човечеството. В името на тази цел се пренебрегва всичко, което би могло да я забави, включително безопасността“, казва пред Reuters бивш старши инженер, уволнен, след като подава оплакване за условията на работа. 

Последният случай на тежко нараняване датира от януари 2022 г., когато част от ракетен двигател излита при изпитания и чупи черепа на работник, който изпада в кома. Според запознати, дефектът на детайла е бил установен, но въпреки това изпитанието е предприето.

Журналистите на Reuters посочват също, че почти всички, с които са раговаряли, са го направили при условие на анонимност, за да не загубят работата си. Убеждението им е, че в SpaceX ги третират като „служители за еднократна употреба”.

След като години наред го избягват, от 2021 г. и 2022 г. някои обекти на SpaceX започват да подават данни за трудови злополуки, като за миналата година статистиката сочи 4,8 наранявания или заболявания на 100 работници, т.е., шест пъти повече от средното за космическата индустрия. Това е цената, която служителите на Илон Мъск плащат, за да може милиардерът да осъществи мечтата си - компанията му да стъпи първа на Марс.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: