Истинско или фалшификат?

Истинско или фалшификат? Снимка: AlpVision

Кой не си е задавал този въпрос, докато се чуди дали да брои парите си за някаква стока?

Според проучване на ОИСР за икономическото въздействие на фалшивите продукти, през 2018 г. общата им стойност в Швейцария е $ 7,8 милиарда. Същевременно, страната изглежда е най-развитият център за удостоверяване на автентичността на продуктите от най-широк спектър - от козметика и фармация, до дрехи, мебели, храни, горива и дори злато, пише swissinfo.ch. 

Търговията със злато процъфтява, а златните кюлчета се утвърдиха като сигурна инвестиция и само през последните 6 месеца поскъпнаха с 10%. Но не всичко, което блести, е злато, казват експертите и припомнят случая от 2012 г. в Лондон, когато измамници продадоха „златни” кюлчета, запълнени с волфрам.

Точно в „златния” сектор, но не само, се изявява малката швейцарска компания AlpVision, която разработи система, наречена от авторите си „дигитален паспорт за златни кюлчета”. Технологията е достъпна чрез смартфон и може да открие микроскопични нередности по повърхността на продукта – особено полезно, тъй като „все повече и повече хора купуват злато на неспециализирани платформи“, казват основателите на AlpVision. „Златната” система на компанията току що спечели акредитация от LBMA Gold Bar Integrity Programme, агенция в Лондон, регулираща сектора на благородните метали.

Друга технология за идентифициране на злато е BullionProtect, съвместна разработка на доставчика на злато Metalor и SICPA, световен лидер в техниките за сигурност и проследимост, с централа в Лозана. Може би не е много известно, но Швейцария е дом на около 70% от глобалната индустрия за рафиниране на злато. Ето защо и много от системите за идентифициране на фалшиво злато са продукт на швейцарски разработчици.

Снимка - EPFL

Трамплин за развитие на сектора е Швейцарският федерален технологичен институт в Лозана (EPFL), където основателите на AlpVision са защитили докторантурите си. Стартирала през 2001 г., компанията поддържа постоянен персонал от 16 души и офиси в Шанхай и Портланд, регистрирала е 90 патента, удостоверяващи автентичността на най-широк кръг стоки и защитава 30 милиарда продукта годишно. Друга основна технология на AlpVision освен „златната”, е маркирането с микро-отвърстия на опаковката на продукти - от автомобилни масла до тютюн и алкохол, т.е., акцизни стоки, които често се фалшифицират.

Различен тип решение предлагат Scantrust, също възпитаници на EPFL. Тяхната разработка е система за управление на QR кодове, които не могат да се копират, но се четат със смартфон. Компанията е основана през през 2013 г., и има около 40 служители в различни обекти по света, включително един в Шанхай. 

„В Азия търсенето е най-голямо, защото фалшифицирането постоянно расте и обществото е абсолютно наясно с това. Днес ценообразуването отразява нематериални качества, като ниво на иновация, известност на марката, устойчивост, етично производство. Т.е., автентичността се превръща в решаваща характеристика. В същото време проследимостта играе все по-важна роля за самите производители, предоставяйки им ценна информация за наличностите или за нагласите на потребителите”, обясняват от Scantrust. 

Индустрията за удостоверяване на автентичност има дълга история в Швейцария. SICPA започва да функционира в началото на ХХ век, като един от първите ѝ патенти е мастило, което през 1969 г. „Интерпол” прие като световен стандарт за банкноти. През новото хилядолетие SICPA разнообрази дейността си с технологии за повишаване на сигурността на банкноти, паспорти и различни потребителски стоки.

В края на миналото десетилетие обществени структури и частни фирми в района на Женевското езеро се събраха, за да стартират инициатива за създаване на браншов клъстър за постижения в технологиите за борба с измамите. Гравитирайки отново около университета в Лозана (EPFL), от 2018 г. така нареченият Център за цифрово доверие (C4DT), обединява около 20 индустриални партньора, 36 лаборатории в EPFL и представители на гражданското общество и политическите среди.

C4DT | Paperboy
Снимка - C4DT

„В радиус от няколко мили, тук можете да намерите всички ключови играчи в борбата срещу фалшифицирането, включително най-големите - Световната организация за интелектуална собственост и клъстърът от световни лидери в наблюдението и криптирането като SGS“, казват от Trust Valley, сдружение на местни компании в сектора.

Стратегическа дейност за индустрията е удостоверяване на автентичността на фармацевтичните продукти. Според доклад, публикуван през 2021 г. от Обсерваторията за инфекциозни болести и Оксфордския университет, през 2020 г черният пазар на лекарства с рецепта, се е увеличил с повече от 400%. В тази област Швейцария също е заинтересувана, с двамата световни лидери във фармацевтиката Roche и Novartis и естествено, тук се разработват решения, удостоверяващи автентичността на лекарствата – поле, в което технологията на AlpVision също намира приложение. 

„С експлозията на интернет продажбите, потребителят на фармацевтични продукти в мрежата често накрая получава пакетчета захар или по-опасни вещества. Само системното удостоверяване на автентичността на продуктите може да предпази хората от фалшификати“, убедени са AlpVision.

Междувременно, фалшифицирането се разраства и нуждата от услугите на индустрията за борба с измамите расте. Според скорошни прогнози, пазарът на технологии за удостоверяване на автентичността до 2025 г. ще се разширява с годишен темп на растеж около 15,6%, достигайки стойност от $ 22,6 милиарда 

Къде е България в този стремеж за подкрепа на автентичните стоки и защита на производителите им? Може би е пресилено, но оригиналността на много стоки, които се продават у нас, би могла да се изчерпи с израза „Ако не е китайско, значи е менте”...

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: