Кога да очакваме "лабораторни бургери"

Кога да очакваме "лабораторни бургери"

На 5 август през 2013 г. в Лондон е приготвен и изяден първият хамбургер с "лабораторно месо".

Първият хамбургер с месо, произведено в лаборатория, е приготвен и изяден на 5 август през 2013 г. в Лондон, припомня ВВС. Парчето телешко месо с тегло 141 грама е създадено изцяло от стволови клетки в университета в Маастрихт, Нидерландия, от проф. Марк Пост.

Изкуственият бургер, оценен на 250 000 британски лири, е дегустиран от кулинарните критици Хани Рьоцлър и Джош Шонуолд. Критиците са споделили, че консистенцията на "лаборното месо" е същата като на обикновеното, но вкусът е различен.

Компаниите, които инвестират в проучването и разработването на клетъчно култивирано месо, днес са почти 30. Според проучванията на Good Food Institute в последната година техния брой е нараснал с 57%, а инвестиционният и медийният интерес към продукта все повече се увеличава. Китай, САЩ, Израел, Холандия, Сингапур, Япония и др. работят усилено върху технологията, за която се смята, че ще определи бъдещето на хранителната индустрия. 

През 2019 г. университетът в Нанкин, Китай, също обяви, че е разработил клетъчно култивирано месо. Ръководеният от проф. Джоу Гуанхун екип е използвал шесто поколение стволови клетки от свински мускули, които е култивирал в хранителен разтвор. Първото китайско "лабораторно свинско" е само 5 грама

Оценката на въздействието на технологията върху климатичните промени, обаче, е противоречива - някои учени смятат, че в дългосрочен план тя ще доведе до повече неблагоприятни последици от традиционното животновъдство, най-вече поради голямото количество енергия, необходимо за производството. Бъдещето на метода зависи от това до каква степен за производството ще се използва възобновяема енергия. 

Засега е рано да се мисли за глобалното въздействие, защото на практика "лабораторното месо" все още не е излязло от лабораториите. Въпреки усилената работа, все още никоя компания не е успяла да усъвършенства метода до такава степен, че продуктът да се предлага на пазара и да е достъпен за потребителите. 

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: