В космоса човешкият мозък се препрограмира

В космоса човешкият мозък се препрограмира Снимка: https://pixabay.com/

Изследователите са проучили как полетите в космоса влияят на хората

Авторите на новата работа за първи път анализират промените в структурните връзки, които настъпват в мозъка след дълъг космически полет.

Резултатите показват, че в мозъка настъпват сериозни микроструктурни промени: те са открити в няколко сензомоторни тракта на бялото вещество. Отбелязва се, че това изследване може да стане основа за бъдеща работа върху работата на мозъка по време на космически полети.

Нашият мозък може да се променя и адаптира през целия ни живот. Сега изследователите активно изучават перспективите за изследване на космоса, така че е важно да се разбере как космическите полети влияят на човешкия мозък. Предишни изследвания показват, че те имат потенциала да променят както формата, така и функцията на мозъка на възрастния човек.

Като част от съвместен проект между Европейската космическа агенция (ESA) и Роскосмос, група международни изследователи изследваха мозъците на хората, които са летели в космоса.

За да изследват структурата и функцията на мозъка след космически полет, авторите са използвали техника за изобразяване на мозъка, наречена фибротрактография. Трактографията е метод за оценка на траекториите на влакнестите пътища в бялото вещество между различни области на мозъка от начална точка.

Авторите са получили дифузионни   изображения на  мозъка на 12 астронавти преди и след космическите им полети. Те са сканирани седем месеца след завръщането си на Земята. Престоят им в космоса е продължил средно 172 дни.

Открихме промени в невронните връзки на моторната кора – това са областите на мозъчната кора, отговорни за планирането, контролирането и извършването на волеви движения. При нулева гравитация астронавтът трябва драстично да адаптира своите стратегии за придвижване в сравнение със Земята. Нашите изследвания показват, че мозъците им са се адаптирали към околната среда.
   Андрей Дорошин, доктор от университета Дрексел