
Кога наистина автомобилите ще полетят?
- Автомобили
- Текст:

Комбинираното пътуване с едно превозно средство по суша и по въздух изглежда като идеалното решение за натоварения трафик, което освен всичко, ще пести много време - но достатъчно близо ли са хвърковатите возила до момента, в който ще се превърнат в ежедневие?
Много компании разработват летящи автомобили. Японският автомобилен гигант Toyota вече е инвестирал €322 702 в групата Cartivator, която разработва машината, докато компанията-майка на Volvo и Lotus, Geely е закупила китайския разработчик Terrafugia, базиран в Масачузетс, САЩ.
Въпросите в проектирането на летящите коли не са малко и един от тях е как ще се съчетаят елементите на малък самолет със средния обем на един лек автомобил. Друго основно препятствие е необходимата инфраструктура, т.е., писта, от която возилото да се издигне във въздуха. Този проблем решително намалява интереса към летящите коли - в края на краищата, защо да шофирате с „простата” си кола си до летище, от където да вземете „летящата”, и връщайки се на летището, отново да използвате добрия си стар автомобил?
Това е проблемът, която компаниите, разработващи летящи автомобили, се опитват да разрешат с VTOL (методи за вертикално излитане и кацане). Идеята не е нова и всъщност се използва от много военновъздушни сили по света, но единственото ѝ успешно приложение в гражданската авиация са хеликоптерите.
Този тип летателни средства обаче са скъпи, а управлението им изисква висока степен на обучение и пилотиране. А за да е работеща идеята за летящата кола, тя трябва да е на достъпна цена и да се пилотира толкова лесно, колкото да се шофира.
Остава и един друг голям проблем, по който засега производителите се въздържат да говорят - управлението на въздушния трафик, което при евентуално развитие на сектора с летящите коли ще се изправи пред огромен куп законови и технически въпроси.
Това все пак не означава, че идеята за летящи коли няма бъдеще. Основните предизвикателства в автомобилното и авиационното инженерство са едни и същи: намаляване на теглото и повишаване на ефективността. В тази посока дроновете се оказват добро решение за мнозина, които се интересуват от пазара на летящи автомобили, като Uber и Boeing, но реално става дума за по-мащабни дронове, отколкото за многоместни летящи автомобили.
Холандската фирма PAL-V смята, че е отговорила на някои от тези предизвикателства със своя първи в света летящ автомобил „Liberty“. Предимството на прототипа е, че се нуждае от много малко пространство за излитане и кацане, а освен това е достатъчно компактен, за да се съхранява и използва на пътя, без водачите да се притесняват от габаритите му.
PAL-V обаче потвърждава мнението на специалистите, че поне за момента летащите коли са „играчка за богатите” - Liberty струва около €410 868. Това включва и разходите за обучение по пилотиране с превозното средство – курсове, които се провеждат само на няколко приятни места по света, така че богатите купувачи да могат да се насладят на една хубава почивка, като същевременно натрупат и необходимия минимум от 40 летателни часа.
И така, идеята да излезете сутрин от дома си и да полетите до работното си място със своето високотехнологично летящо килимче, за момента все още остава мечта.
Но коя ли своя технологична мечта не е осъществил човекът?
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
