Кризата в Суецкия канал: застраховането в големи мащаби

Кризата в Суецкия канал: застраховането в големи мащаби Снимка: Free-images.com

Преди седмица бяхме свидетели на безпрецедентна криза, в която човешкият фактор и дейности, съчетани с природни сили, доведоха до загуби, първоначално изчислявани на 40 милиона долара на час. Използвам щастливата развръзка и отдалечеността на кризата, за да изследвам застраховането в по-големи мащаби.

Анализаторите определиха ситуацията като „потенциално най-голямата катастрофа в света на контейнерни кораби, без потъване“.

Нека разгледаме ситуацията от различни гледни точки. 

Суецкият канал - статистика за безопасност

Каналът има стратегическо значение за търговията, като свързва Червено море със Средиземно и по този начин спестява поне седмица път на превозвачите, като те не заобикалят Африка. Годишно през канала минават около 19 000 кораба или средно на ден - 51,5 кораба.

Суецкият канал има добра статистика за безопасност, с редки инциденти в корабоплаването. Между 2010 и 2019 г. са съобщени около 75 инцидента. В повече от една трета са участвали контейнерни кораби.

Контейнерните кораби и по-специално Ever Given

През последните 50 години капацитетът за превоз на контейнери с кораби се е увеличил с 1500 % и се е удвоил през последното десетилетие. Експертите в областта на спасителните операции предупреждават, че контейнерните кораби стават твърде големи и в такива ситуации спасяването им става все по-трудно и скъпо.

Ever Given е в Топ 1% по отношение на размера на корабите в океана - 224 000-тонен, 400- метров плавателен съд с ширина почти 60 метра, с капацитет до 20 000 контейнера. Такъв размер на плавателния съд и ограниченията на Суецкия канал прави операцията по спасяване изключително трудно начинание.

Кризата и загубите

За шестте дни, в които Ever Given бе заседнал на 151-вия километър при влизане от Червено море, той създаде безпрецедентно задръстване за общо 369 плавателни съда. Някои компании избраха маршрутът да бъде пренасочен със заобикаляне на Африка, тъй като не беше ясно дали операцията ще продължи дни или седмици. Изчисленията показват - 10 милиарда долара дневни загуби и тотална паника на световните петролни пазари.

Управлението на Суецкия канал заявява, че загубите само за него възлизат на 14-15 млн. долара на ден. Компаниите, които са чартирали корабите в задръстването, обявиха, че загубата им на ден е между 20 000 и 60 000 долара (в зависимост от вида на кораба и неговия размер), а Азия прогнозира увеличаване на цената на вносните стоки.

Стоки на стойност над милиард долара бяха блокирани на корабите, от които приблизително 130 000 живи животни. Египетските власти заявиха, че са се свързали със собствениците с предложение за доставки на храна и вода.

Спасителната операция

Всичко показва колко наложително беше ситуацията да бъде овладяна. Със спасителните дейности се зае SmitSalvage, нидерландска компания с опит в такива операции. 

Първата задача е да преценят степента, до която корабът е заседнал, и кой може да бъде най-безопасният и бърз начин за повторно плаване на кораба. Най-доброто развитие на нещата можеше да бъде комбинация от прилив и подходящи влекачи, за да бъде освободен корабът. Но плавателният съд се оказа заседнал и тогава разтоварянето се очерта като единствена възможност. Това щеше да забави процеса и да направи операцията много по-скъпа. Носеше рискове от голяма щета на плавателния съд. В крайна сметка, с разкопаване и влекачи, Ever Given бе освободен, а с него и каналът.

Застраховките

Потенциалните сценарии за искове могат да включват: 

- Повреда на корпуса и двигателя на кораба. Контейнерни кораби с такъв размер са застраховани за повреда на корпуса и машините от 100-140 милиона долара, казват застрахователни източници. Корабът е бил застрахован на японския пазар.

- Разходи за спасяване и отстраняване на кораба, които могат бързо да ескалират, особено в случай на отстраняване на останки. Те са включени в условията на застраховката на самия кораб.

- Искания за прекъсване на бизнеса и загуба на приходи в резултат на това блокиране. Искове за отговорност могат да идват от организации като Суецкия канал за загуба на приходи (а също и потенциални щети на канала), както и от други кораби, блокирани в района (прекъсване на бизнеса, загуба на наем или искове за обезщетение на товари при закъснения).

Първоначалните доклади са оптимистични, че при този инцидент не е имало значителни физически щети на товара на борда. Изглежда, че корабът е запазил захранването си, така че всеки хладилен товар се очаква да бъде все още в добро състояние. 

Други морски експерти смятат, че окончателната сметка може да се окаже под 100 милиона долара. 

„Виждаме това като голяма икономическа загуба, но не като катастрофална застрахователна загуба, каквато би могла да бъде“, коментират експерти.

Това събитие привлече вниманието на световните агенции и създаде тревоги на корабособственика и всички собственици с товари, поели през Суецкия канал. Видяхме колко силен е човекът и как тази сила може да се окаже причина за криза с голямо отражение върху останалите икономически субекти, върху цяла държава, върху цените на стоките на няколко континента.

И още нещо видяхме - ефекта на застраховането при определянето на загубите, отговорностите и по възмездяване на потърпевшите в момент на криза в големи мащаби. 

Автор: Анелия Ангелова, Застрахователен брокер „Вяра" – www.viara-ins.com

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: