Египет иска 1 млрд. долара компенсация за инцидента в Суецкия канал

Египет иска 1 млрд. долара компенсация за инцидента в Суецкия канал Снимка: Pixabay

Все още има твърде много неизвестни - какви са щетите и кой ще ги плаща

Египет ще поиска над 1 милиард долара компенсация за инцидента с контейнеровоза, заседнал в Суецкия канал. Такава е оценката на щетите, свързана с работата по изваждане на плавателния съд. Тя е направена от ръководителя на дирекцията на канала Осама Раби.

В същото време Осама Раби обяви готовността си „да се споразумее за определено обезщетение“ извън съда. В противен случай той заяви, че няма да освободи кораба Ever Give, който е един от най-големите контейнеровози в света.

Инцидентът

Контейнеровозът Ever Given блокира корабоплаването по Суецкия канал за шест дни. През това време на входа на водния път от двете страни се натрупват над 400 кораба. 

Съветникът на президента на Египет по развитието на морските пристанища и Суецкия канал Мохаб Мамиш заяви от своя страна, че собственикът на Ever Given не желае да води съдебно дело и се е съгласил да плати обезщетение, съгласно световните спогодби.

Такова развитие би било от полза и за двете страни на конфликта, твърдят юристи.

Вариант без съд

„Всеки спор - без значение дали е международен, или се гледа въз основа на египетското законодателство - винаги е по-евтин и по-изгоден, когато се разреши в досъдебна процедура”, коментира юристът Вадим Ткаченко, основател и изпълнителен директор на консултантска група vvCube. „Не само защото това е възможност да се спести от разходи за адвокати и такси, но и от емоционална гледна точка.

Всички разбират, че ако делото отиде в съда, производството ще продължи поне година-две. Следователно е нормално, ако се стигне до споразумение, без да се стига до съд, обезщетението да бъде до 50% по-малко от сумата, която съдът би присъдил на потърпевшата страна, обясняват юристите. 

„Естествено, ако Египет поиска прекомерно голяма сума, тогава делото може да отиде в съда. Всичко ще зависи от това как ще се държи собственикът на плавателния съд, компанията, наела контейнера, както и фирмата, която дава на лизинг кораба. Възможен е и спор между тях, тъй като ще има възстановяване по реда на регреса. Но мисля, че въпреки това те ще разрешат този въпрос извънсъдебно", допълва Ткаченко.

Кой ще плаща

Ръководителят на администрацията на Суецкия канал изрази надежда, че споразумение за обезщетение ще бъде постигнато в рамките на два до три дни, но не уточнява кой точно ще трябва да плати.

Контейнерният кораб е собственост на японска компания, нает от тайванска фирма, експлоатиран от германски оператори и регистриран в Панама.

Не всички международни експерти по морско застраховане обаче са на мнение, че спорът ще бъде решен извън съда. 

При съдебен процес

Счита се, че адвокатите на застрахователната компания на авариралия плавателен съд ще настояват, че собственикът на кораба няма вина за катастрофата. Те ще пледират, че това е морски инцидент без вина на корабовладелеца. 
Що се отнася до египетските власти, то те очевидно изпитват затруднение при определянето на точния размер на щетите. 
Все още няма яснота дали те са породени от затруднения в навигацията по канала или иде реч за причиняване на повреда на крайбрежната инфраструктура и крайбрежни укрепления на канала. В двата случая става дума за различни видове покрития, застрахователни продукти и застрахователни суми.

За да се избегнат повторения на подобни инциденти в бъдеще, ръководството на Суецкия канал проучва възможността за разширяване на канала.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: