Държавните и общинските имоти влизат в единен регистър

Държавните и общинските имоти влизат в единен регистър Снимка: mrrb.bg/bg

С мярката ще се осигури пълна прозрачност при управлението на публичните имоти

Всички имоти държавна и общинска собственост ще бъдат обединени в единна система за управление на собствеността и регистър, съобщиха от пресцентъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). 

Иновативната е-система ще се администрира от МРРБ, като ведомствата и общините ще вписват и отразяват промени в системата за територията и имотите, за които отговарят. Тя ще бъде изградена по проект на регионалното миинстерство, финансиран от Оперативна програма „Добро управление”. Срокът на проекта е до края на месец юни 2023 г.

С изпълнението на дейностите ще се обединят всички съществуващи към момента регистри за имотите – държавна и общинска собственост, които се поддържат от различните институции на централно, областно и общинско ниво с изключение на тези с гриф за сигурност по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация. 

Целта е да се подобри качеството, пълнотата и сигурността на данните, както и да се оптимизира цялостната организация. Детайлният регистър ще включва и хронология по управлението и измененията в собствеността за всеки имот. Чрез обединяването на регистрите ще се подобри и служебният обмен на информация между администрациите.

Предвижда се за имотите да се съдържат и данни за данъчна оценка, данни за предоставените права за управление, концесии, договори за наем, продажба, замяна, делба, учредени ограничени вещни права, както и за лицето, придобило права, включително и актовете, по силата на които имотът е престанал да бъде държавна/общинска собственост. Съставянето на нови актове за изключителна, публична, частна държавна и общинска собственост съгласно действащото законодателство е друга функционалност, която ще предлага системата. 

Чрез нея ще могат да се осъществяват и всички операции, свързани с управлението на държавната и общинската собственост. Ще могат да се извличат данни, подпомагащи вземането на решения относно управлението и разпореждането с имоти с цел по-голяма прозрачност и проследимост на процеса по управление и разпореждане. 

По проекта е планиран и цялостен анализ на текущото състояние на регистрите, поддържани в 28-те областни администрации, първостепенните разпоредители с бюджет и 265-те общини, както и работните процеси и връзки с други информационни системи, включително нивото на тяхната електронизация.

Създаването на системата е предвидено в мярка 66 от Актуализираната пътна карта за изпълнение на Стратегията за развитие на електронното управление в Република България за периода 2019-2023 г.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: