Кризата научи българите да използват дигиталните канали в банките

Кризата научи българите да използват дигиталните канали в банките Снимка: pixabay.com

Пести се най-много от почивки и битови сметки – средните суми на тези кредити спаднаха с 16,7% и 14,5%, показва анкета на БНП Париба „Лични финанси“.

Пандемията от COVID-19 повиши финансовата култура на българите и те започнаха все повече да използват дигиталните канали за банкови услуги. Почти половината (45%) от заявленията за потребителски кредити в периода май-октомври 2020 г., подадени към БНП Париба „Лични финанси“, са през сайта на банката. Ръстът е близо 7% в сравнение със същия период на 2019 г. В същото време делът на посещенията в офис намаля с по-малко от 4%.

Това показва юбилейното 10-о издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, подготвен от експертите на финансовата институция.

Повишаването на финансовата култура на българите се доказва и от ръста на средната сума на заявленията за обединяване на задължения.

През последните шест месеца тя нарасна с 5%, достигайки 9991 лв., което е най-високата средна сума сред топ 10-те проекта, за които хората търсеха финансиране.

Българите оценяват високо факта, че с продукта за консолидация на кредити спестяват време и пари, тъй като така плащат само една вноска към една кредитна институция и често тези кредити се сключват при по-изгодни условия в сравнение с обединените заеми.

Тези проекти се приоритизират - най-голям ръст на средните суми на заявленията беше отчетен при кредитите за обединяване на задължения, лечение и автомобилни ремонти – проекти, които осигуряват финансова стабилност или не търпят отлагане.

В същото време заради кризата беше отчетено значително понижение от 16,7% на средните суми на исканията за кредити за почивки.

Статистиката показва, че през последните 19 години БНП Париба „Лични финанси“ е един от лидерите в българския финансов сектор с повече от 1,5 млн. клиенти, използвали потребителски кредити за финансиране на различни проекти - от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.

Клиентите ползват интернет не само за кандидатстване за кредит, но и за следпродажбено обслужване

БНП Париба „Лични финанси“ успя бързо да прехвърли много дейности в дигитална среда и предложи голям брой безплатни услуги, като плащане на вноски през уеб сайта без такси или регистрация, чат бот за самообслужване и безплатна дигитална инфо карта, които предоставят най-важната информация за кредита, както и безплатно обаждане към консултант на банката. Клиентите оценяват високо този подход и през последните няколко месеца е отчетен значителен ръст на използването на дистанционните канали на банката.

В периода май-октомври 2020 г. българите най-често кандидатстваха за потребителски кредити за ремонт на дома – 35,2% от заявленията, обединяване на задължения – 27,5%, и покупка на употребявани автомобили – 15,8%, което прави почти 80% от всички искания за кредит.

Делът на най-търсените кредити не е променен съществено в сравнение със същия период на 2019 г., което показва, че приоритетите на хората остават едни и същи – уютен дом, разумно управление на семейния бюджет и притежаване на добър клас автомобил. 

Сред 10-те топ цели са също лечение, покупка на обзавеждане, семейни тържества, почивки, автомобилни ремонти и други.

През юли най-често се кандидатстваше за кредити за ремонт на дома - делът на заявленията достигна 37,2%, а през септември и октомври исканията за обновяване на жилището намаляха до 33,2%. Най-висок интерес към кредитите за обединяване на задължения беше отчетен през септември – 29,1% от заявленията, и октомври – 30,8%.

Данните на БНП Париба „Лични финанси“ показват, че има промяна в ползването на кредити за обединяване на задължения. Днес хората не само консолидират плащанията си към различни финансови институции, но и се възползват от фиксираните и прозрачни условия. Максималният размер от 80 000 лева и периодът на изплащане от 96 месеца също допринасят за популярността на този вид заеми.

Средната сума на заявленията за потребителски кредити, подадени към БНП Париба „Лични финанси“ в България през последните шест месеца е 7071 лв., най-висока средна сума беше отчетена през октомври – 7565 лв., което се обяснява с надеждата за предприемане на стъпки за възстановяване на икономиката.

В същото време се пести от финансиране на проекти, които целят осигуряване на по-голям комфорт, но не са топ приоритет, сочи проучването. Най-значителен спад на средните суми на заявленията беше отчетен при финансирането на почивки - -16,7% до 2277 лв. Дори и през лятото не се наблюдаваше голям интерес към такива кредити, което се обяснява с множеството рестрикции при пътуване извън страната, големия брой затворени хотели в България и естествената предпазливост на хората заради ситуацията с коронавируса.

Друг проект, при който беше отчетен значителен спад на средната сума на заявленията, е за покупка на обзавеждане - -12,6%. Най-често хората кандидатстват средно за 4221 лева, а година по-рано молбите бяха за средно 4833 лева.

Най-често за потребителски кредит кандидатстват хора между 30-49 години (50% от заявленията), но най-големи суми – средно 8125 лева, заявяват клиенти във възрастовата граница 50-59 г. Хората между 40-49 години кандидатстват за най-големи суми за покупка на употребявани автомобили – 8275 лева средно.

Още по темата във

facebook