
Кризата научи българите да използват дигиталните канали в банките
- Финанси - икономика
- Автор:

Пандемията от COVID-19 повиши финансовата култура на българите и те започнаха все повече да използват дигиталните канали за банкови услуги. Почти половината (45%) от заявленията за потребителски кредити в периода май-октомври 2020 г., подадени към БНП Париба „Лични финанси“, са през сайта на банката. Ръстът е близо 7% в сравнение със същия период на 2019 г. В същото време делът на посещенията в офис намаля с по-малко от 4%.
Това показва юбилейното 10-о издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, подготвен от експертите на финансовата институция.
Повишаването на финансовата култура на българите се доказва и от ръста на средната сума на заявленията за обединяване на задължения.
През последните шест месеца тя нарасна с 5%, достигайки 9991 лв., което е най-високата средна сума сред топ 10-те проекта, за които хората търсеха финансиране.
Българите оценяват високо факта, че с продукта за консолидация на кредити спестяват време и пари, тъй като така плащат само една вноска към една кредитна институция и често тези кредити се сключват при по-изгодни условия в сравнение с обединените заеми.
Тези проекти се приоритизират - най-голям ръст на средните суми на заявленията беше отчетен при кредитите за обединяване на задължения, лечение и автомобилни ремонти – проекти, които осигуряват финансова стабилност или не търпят отлагане.
В същото време заради кризата беше отчетено значително понижение от 16,7% на средните суми на исканията за кредити за почивки.
Статистиката показва, че през последните 19 години БНП Париба „Лични финанси“ е един от лидерите в българския финансов сектор с повече от 1,5 млн. клиенти, използвали потребителски кредити за финансиране на различни проекти - от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.
Клиентите ползват интернет не само за кандидатстване за кредит, но и за следпродажбено обслужване.
БНП Париба „Лични финанси“ успя бързо да прехвърли много дейности в дигитална среда и предложи голям брой безплатни услуги, като плащане на вноски през уеб сайта без такси или регистрация, чат бот за самообслужване и безплатна дигитална инфо карта, които предоставят най-важната информация за кредита, както и безплатно обаждане към консултант на банката. Клиентите оценяват високо този подход и през последните няколко месеца е отчетен значителен ръст на използването на дистанционните канали на банката.
В периода май-октомври 2020 г. българите най-често кандидатстваха за потребителски кредити за ремонт на дома – 35,2% от заявленията, обединяване на задължения – 27,5%, и покупка на употребявани автомобили – 15,8%, което прави почти 80% от всички искания за кредит.
Делът на най-търсените кредити не е променен съществено в сравнение със същия период на 2019 г., което показва, че приоритетите на хората остават едни и същи – уютен дом, разумно управление на семейния бюджет и притежаване на добър клас автомобил.
Сред 10-те топ цели са също лечение, покупка на обзавеждане, семейни тържества, почивки, автомобилни ремонти и други.
През юли най-често се кандидатстваше за кредити за ремонт на дома - делът на заявленията достигна 37,2%, а през септември и октомври исканията за обновяване на жилището намаляха до 33,2%. Най-висок интерес към кредитите за обединяване на задължения беше отчетен през септември – 29,1% от заявленията, и октомври – 30,8%.
Данните на БНП Париба „Лични финанси“ показват, че има промяна в ползването на кредити за обединяване на задължения. Днес хората не само консолидират плащанията си към различни финансови институции, но и се възползват от фиксираните и прозрачни условия. Максималният размер от 80 000 лева и периодът на изплащане от 96 месеца също допринасят за популярността на този вид заеми.
Средната сума на заявленията за потребителски кредити, подадени към БНП Париба „Лични финанси“ в България през последните шест месеца е 7071 лв., най-висока средна сума беше отчетена през октомври – 7565 лв., което се обяснява с надеждата за предприемане на стъпки за възстановяване на икономиката.
В същото време се пести от финансиране на проекти, които целят осигуряване на по-голям комфорт, но не са топ приоритет, сочи проучването. Най-значителен спад на средните суми на заявленията беше отчетен при финансирането на почивки - -16,7% до 2277 лв. Дори и през лятото не се наблюдаваше голям интерес към такива кредити, което се обяснява с множеството рестрикции при пътуване извън страната, големия брой затворени хотели в България и естествената предпазливост на хората заради ситуацията с коронавируса.
Друг проект, при който беше отчетен значителен спад на средната сума на заявленията, е за покупка на обзавеждане - -12,6%. Най-често хората кандидатстват средно за 4221 лева, а година по-рано молбите бяха за средно 4833 лева.
Най-често за потребителски кредит кандидатстват хора между 30-49 години (50% от заявленията), но най-големи суми – средно 8125 лева, заявяват клиенти във възрастовата граница 50-59 г. Хората между 40-49 години кандидатстват за най-големи суми за покупка на употребявани автомобили – 8275 лева средно.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
