Напълно електрически ферибот започна да вози пътници в Дания

Напълно електрически ферибот започна да вози пътници в Дания Снимка: Euronews

Електрическият воден превоз е първата стъпка към осъществяване на „Зелената сделка”, целяща да направи Европа първия климатично неутрален континент.

„Зелената сделка“, стартирана от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен през декември 2019 г., постави за цел до 2050 г. да постигне своите цели, като включва някои радикални и иновативни проекти. По-малко отпадъци, по-здравословна храна с по-малко пестициди и торове, по-добри алтернативи на обществения транспорт и по-чиста енергия са само част от предложените планове.


За да се постигне неутралност на климата, ЕС трябва да декарбонизира енергийния сектор и да помогне на индустрията да бъде по-иновативна и да се превърне в глобален зелени лидер. Обновяването на сгради също е сред приоритетите за намаляване на  потреблението на енергия, а ЕС планира да въведе по-чисти, по-евтини и здравословни форми на транспорт.


Проектът за електронни фериботи ще предостави решаващи експлоатационни данни, данни за безопасността, ще помогне за определянето на стандарти не само за Европа, но и за света. Това е пример за това как транспортът и мобилността могат да се променят бързо.


Една от историите за успеха е изцяло електрически ферибот, който може да трансформира морския трафик. 750-тонният Ellen покрива до 22 морски мили и свързва два датски острова. В родното си пристанище на датския остров Шрьо Елен зарежда батериите си и качва пътници. Веднъж зареден, корабът заминава за едно от петте си ежедневни пътувания до съседния остров.


Този проект беше съфинансиран от Европейския съюз в сътрудничество с островитяни, които искат да постигнат въглероден неутралитет. Координаторът на проекта E-Ferry, Трин Хайнемен, вярва, че това е добър пример за цяла Европа. „Ние сме напълно електрически, така че на борда изобщо няма гориво, което да зарежда нещо на кораба“, казва тя. Хайнеман обяснява, че кораб като Ellen е изправен пред същите предизвикателства като електрическите автомобили, когато става въпрос за разстоянията, които може да измине, но не вижда това като основен проблем.


Понастоящем фериботите са най-големите замърсители на острова, но Ellen ще спести 2000 тона емисии на въглероден диоксид годишно с четирите си тихи двигателя и 56 тона литиево-йонни батерии, произвеждащи до 4,3 мегаватчаса и без изискване за резервен генератор, работещ с масло. Горе има всички удобства на класически ферибот и не само. Няма шум и мирис, което осигурява тихо пресичане на пътниците. 


И екипажът бързо се запозна с новата технология. „Навигацията е подобна - казва капитан Томас Ларсън. - Единствената разлика е, че имаме още два екрана със системата за управление на мощността, докато на обикновения ферибот просто разполагате с манометъра. Всъщност електрическите двигатели са по-мощни, защото имаме пълен въртящ момент веднага отдолу, така че това е доста приятно. Почти можете да го карате като скоростна лодка!"

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: