Сладолед или сорбе: какво да предпочетем в жегите

Сладолед или сорбе: какво да предпочетем в жегите Снимка: Pixabay

Най-доброто спасение в жегите е леденостудена сладост, която да ни освежи.

Специалистите по здравословно хранене се опитват да улеснят избора ни между сорбе и сладолед, като дават няколко полезни съвета за двата продукта и тяхната съвместимост с една балансирана диета. По този начин едновременно ще си доставите удоволствие в горещините и ще ограничите максимално щетите върху фигурата си.

Какво трябва да знаем за сорбето

Класическата рецепта за сорбе – плодово пюре, смесено със сироп от захар и вода – кара мнозина от нас да го предпочитат, смятайки, че то е далеч по-здравословно в сравнение със сладоледа, в който има добавено мляко, ароматна есенция или понякога яйце. „Не се заблуждавайте - коментира диетологът д-р Лоранс Плюме. - Хранителните качества на плодовете са пострадали донякъде от окисляването, свързано с времето за приготвяне и съхранение, дори ако студът е запазил витамините в тях.“

Той допълва, че според френското законодателство сорбето трябва да съдържа минимум 25% плодове, с изключение на киселите (лимон, портокал) или с много силен аромат (ананас, банан) плодове, при които минималното съдържание е определено на 15%.

Но това малко количество плодове след процеса по приготвянето и замразяването е трудно да бъде усетено от потребителите. „Това е причината в замразената текстура понякога производителите да добавят големи количества захар, за да получат желания аромат“, обяснява диетологът Мари-Лоре Андре. А Плюме допълва: „Предпочитайте сорбе с най-малко 45% плодове, при тях се добавя по-малко захар.“

Имайте предвид, че сорбе от 30 г се равнява на две захарни кубчета и затова трябва да се консумира умерено, в противен случай бързо ще превишите дневното количество захар, препоръчвано от СЗО.

Да внимаваме и със сладоледа

След захарта врагът на всяко хранене са излишните мазнини. Те могат да бъдат открити по-специално в сладоледите. „Сладоледът съдържа най-малко 5% млечна мазнина на 100 г, а този процент е още по-голям, когато в него е добавена сметана”, уточнява Плюме. При редовна и прекомерна консумация това може да доведе до риск от нежелано наддаване на тегло и сърдечносъдови заболявания.

Колкото по-малко съставки, толкова по-добре

Прегледайте списъка със съставките на продукта и изберете този, който е възможно най-кратък. „Добавянето на карамел, шоколад или ядки значително увеличава приема на захари и мазнини“, отбелязва специалистът. По-добре забравете за добавените бисквити или мохито.

Избягвайте ярките цветове

Цветът на продукта също е добър показател за неговия състав. „Автентичният сладолед с шамфъстък, например, не е наситено зелен, а има доста по-блед нюанс, в идеалния случай в него се забелязват и парчета от ядките“, съветва експертът. При възможност избягвайте сорбе и сладолед със синтетични оцветители, които са потенциално канцерогенни. Вместо тях предпочитайте естествените цветове, получени, например, от сок от цвекло или бъз.