Рязко поскъпна морският транспорт за руски петрол

Рязко поскъпна морският транспорт за руски петрол Снимка: oilprice.com

Собствениците на петролни танкери масово отказват да превозват руски петрол заради петролното ембарго на ЕС, което влиза в сила до дни.

Тези, които все още са склонни да доставят руски петрол, изискват по-високи рискови такси. Така че, ако преди навлото на кораб за доставка на петрол от Балтийско море до Индия беше между $ 9 и $ 11,5 милиона, сега може да нарасне до $ 15- $ 20 милиона ($ 20 за барел), казаха пред Bloomberg корабни брокери.

Увеличените транспортните разходи удариха цената на руския петрол Urals. Малкото останали купувачи започнаха да изискват отстъпки до почти 40%, което свали цената през последния месец с близо 30%. При износ от пристанищата на Новоросийск и Приморск, цената за барел стигна до $ 52, докато производствената ѝ стойност в Русия, включително данъците, е около $ 50 за барел, казват руски финансови анализатори. 

В резултат на това бюджетните приходи от износ на петрол намаляват, насочвайки се към дъното от началото на войната: митата за износ на петрол трета поредна седмица остават под $ 120 милиона, въпреки че в края на септември надхвърлиха $ 150 милиона седмично.

Страните от G 7 и ЕС се споразумяха да наложат таван на цените на руския петрол. Когато санкциите влязат в сила, на европейските банки, застрахователи и пристанища ще бъде забранено да финансират покупко-продажбата на руски петрол, да застраховат товарите на корабите или да ги разтоварват, ако цената на петрола на борда на танкера е над тавана.

След месеци на трудни преговори страните са "много близо" до споразумение за ценови таван от $ 60 за руския петрол, пише Reuters. Полша и балтийските държави, които настояваха за далеч по-строги мерки, разгорещено протестираха срещу тази цифра, а украинският президент Володимир Зеленски я нарече „имитация на санкции”.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: