Швейцарска фирма ще произвежда „зелено” реактивно гориво

Швейцарска фирма ще произвежда „зелено”  реактивно гориво Снимка: swissinfo.ch

Компанията Synhelion, структура на Техническия университет в Цюрих, строи в Германия първата в света индустриална инсталация за производство на синтетични горива от въглероден диоксид, метан, вода и слънчева светлина.

Съоръжението, известно като DAWN, се състои от огромно поле от огледала, които „улавят” слънчевата светлина и я насочват към реактор в двойна 20-метрова кула. Там при температура от над 1000°C, се управлява термохимичен процес за производство на устойчиво авиационно гориво (SAF) от суровини като метан и въглероден диоксид, получени от биоотпадъците на местна фабрика за хартия. 

Производственият метод е демонстриран за първи път през 2019 г. в мини рафинерия в Техническия университет в Цюрих. Новият завод в Германия ще произвежда около 10 000 литра „слънчево гориво” годишно, но Synhelion ще започне и изграждане на много по-голяма производствена база в слънчева Испания, която ще работи в непрекъснат цикъл, увеличавайки общото производство до 1,6 милиона литра годишно през следващите три години.

SAF произвеждат до 80% по-малко въглеродни емисии от конвенционалните горива и се правят от биомаса (растения или отпадъци) или рециклиран въглерод. За момента обаче, синтетичното гориво е четири до осем пъти по-скъпо от нормалния керосин. 

Проучване, публикувано през септември в списание Nature, изчислява, че за производството на SAF и изграждането на съответната инфраструктура, в световен мащаб през следващите 30 тодини трябва да се инвестират до $ 2,1 трилиона

Synhelion вече са си осигурили финансиране от CHF 37,5 милиона, но са необходими много повече. Плановете им имат подкрепата на германското правителство и други големи индустриални партньори, включително авиокомпанията Lufthansa, италианската енергийна компания ENI, летището в Цюрих и най-големия вносител на автомобили в Швейцария AMAG Group. 

Швейцарските авиолинии SWISS, като част от групата Lufthansa, ще експериментират първи с новото биогориво. Идеята е от 2023 г. то да се смесва в количества до 11% със самолетния керосин, което ще намали наполовина въглеродните емисии на полетите. Според ръководството на SWISS, „не е реалистично да напредваме по-бързо“

Междувременно експертите по климата приемат инициативата на Synhelion по-предпазливо. Те приветстват технологията, но са убедени, че приоритетът на авиационния сектор трябва да бъде рязкото намаляване на въздушния трафик. Други предупреждават, че полетите, дори с въглеродно неутрални синтетични горива, имат други ефекти върху климата, които тепърва трябва да се изследват. 

Освен огромните инвестиции, производството на SAF ще изисква и огромна подкрепа от правителствата. Американската администрация вече обяви данъчни кредити и други стимули, докато Европейската комисия иска да наложи своя регламент за авиацията RefuelEU и съответно – горивата SAF на европейските летища.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: