
Нова маркетингова стратегия ни кара да купуваме още и още
- Маркетинг
- Текст:

Ако вечеря на свещи с пилот, който „не вдига самолета” не звучи романтично, телевизията ви дава избор - поканете майката, която се депилира с вид на откривател, гарнирайте менюто с дамски санитарни аксесоари, памперси, къркорещи черва, сълзящ нос, екземи, възпалени нокти, капещи коси пр. и пр.
За рекламата няма прилично или неудобно време – при съвременната комуникация тя работи 24/7. Посланията ѝ може да са абсурдни, но важното е да „грабват” - защото рекламата иска на всяка цена да ви убеди, че каквото и да имате, трябва да искате повече и като китайска капка набива в главите ви как да вземате решения, когато купувате.
Вземете „бисквитките” – като онези невинни трошички, които Хензел и Гретел пускали, за да намерят пътя към дома, но пилците ги изяли и децата се загубили. Бисквитките обаче не се губят, а чертаят все по-утъпкана пътека, но не за нас, а за компаниите, които влизт по червен килим в личното ни пространство и ни разучават - вкусове, навици, предпочитния, мислене, сетива и дори нещо, до което самите ние нямаме достъп – подсъзнанието ни! Това е територията на последното засега ниво в рекламата - невромаркетингът.
Компаниите искат да разберат как работят мозъците ни и правят научни изследвания с доброволци, Използват всички средства: електроенцефалограми, магнитен резонанс, психо и поведенчески анализ, изследват реакциите на очите, сърдечните стойности, кожата, секрециите – за да е ясно какво ни вълнува като потребители. По-голяма част от тези изследвания обаче се провеждат без наше знание и в тях всички сме неволни „доброволци” – ето примери как става:

Първо, изтощете клиента. Причакайте го на касата в супермаркета, с натоварена количка и сръчно предложете нещо с намаление, напр. „вземи три, плати две”. И останал без сили и време от обикаляне по щандовете, клиентът не се съпротивлява много-много.
Друг трик – примамете го! На щанда „Промоция”наредете бутилки вино за 15 лв. И докто се чуди дали е скъпо ли или „на сметка”, клиентът вижда наблизо няколко бутилки от същото вино, но от друг реколта, за по 35 лв. Значи 15 лв. е супер сделка!
Трето – дръжте потребителя „на къса каишка” и не го оставяйте на мира. Продайте му айфон № 5, накарайте го да се чувства страхотно с него („И Рачков има такъв!”), след три месеца пуснете айфон № 5-Х, след още три - № 6, после 7, 8, 9... и просто подръпвайте каишката в желаната посока.
Четвърто – използвайте идеята на забранения 25-ти кадър, но не го крийте, а го подхвърлете на очевидно място и го оставете да облъчва потребителите незабелязано. Рекламирайте напр. бургер с втъкната монета от 2 лв. – страхотна цена. Е, на касата плащате примерно 5.99, защото монетата всъщност е била използвана просто като подходяща форма и намек за принципно достъпни цени - просто "Опера за три гроша".
Още нещо – заедно с продукта, продавайте щастие, нека се лее от опаковката – напр. усмихнато до уши семейство, задължително с две деца (момче и момиче), плюс домашен любимец, баба, дядо, приятели и пр. И накрая, действайте комплексно! Съчетавайте подходите и клиентът е ваш – и не само когато купува бургери, но и когато избира кола, жилище, застраховка, ваканция, училище за децата и пр. и пр.
Невромаркетингът експлоатира механизми в мозъка, който след работния ден често „изключва” аналитичното мислене и минава на автопилот - реагира автоматично, взема "сдъвкани" и бързи решения. Номерът може да не сработва винаги, но се изучава в бизнес-училищата и се прилага лесно. В крайна сметка, ако клиент № 100 не купи, № 101 ще се изкуши, ще зарази № 110 и т.н. и т.н.
Невромаркетингът борави с неовладяни територии в мозъка, кара ни да мислим, че контролираме решенията си, а всъщност ни ги внушава неусетно. Но след като знаем как работи, нека влезем в играта като равностойни партньори, които знаят какво им трябва и какво им харесва. Това ще ни направи по-силната, определяща страна в процеса покупко-продажба. Целта е всеки да си знае мястото – не компаниите да ни казват какво да купуваме, а ние да определяме какво да произвеждат и... с кого да вечеряме.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
