Ферибот, задвижван с водород, ще обслужва Шотландия

Ферибот, задвижван с водород, ще обслужва Шотландия Снимка: pixabay.com

Това е най-новата разработка по проекта HySeas III с финансиране от ЕС

Според Международната енергийна агенция водородът е универсален енергоносител с широк спектър на приложение и може да се използва и в промишлеността, и в транспорта. Eвропейският проект HySeas III е част от рамковата програма Horizon 2020. Целта му е да покаже, че водородните горивни клетки могат да се интегрират в „морска хибридна електрическа задвижваща система“

Миналата седмица проектът направи крачка напред, след като беше обявено, че вече има възложен договор за разработване на концептуалния дизайн на ферибот, задвижван с водород, съобщава cnbc.com

Една от заинтересованите страни е Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL), собственост на шотландското правителство и притежател на фериботите, пристанищата и инфраструктурата за фериботни услуги, обслужващи западното крайбрежие на Шотландия. Компанията е част от консорциума, който работи по проекта заедно с University of St Andrews, местното управление на Оркнейските острови и компанията Kongsberg Maritime.

Страните ще си сътрудничат в създаването на концепцията за ферибот на водород, която според CMAL ще изхожда от задачата да се разработи „двупосочен морски пътнически и автомобилен ферибот, с капацитет за 120 пътници и 16 коли или два камиона“. Проектът е такъв ферибот да обслужва линията между шотландското пристанище Къркуол и остров Шапинсей в архипелага Оркни, разположен северно от континенталната част на Шотландия.

CMAL се надяват, че с възлагането на договора, създаването на водороден ферибот е близо, което представлява „значителна стъпка напред в създаването на нова, иновативна концепция за фериботи и бележи важна промяна към морски транспорт без въглеродни емисии“.

През март тази година Linde, мултинационална компания, специализирана в инженерни и индустриални газове, заяви, че е избрана от норвежката компаняи Norled да осигури течен водород и съответната инфраструктура за ферибот, задвижван с водород, който ще може да превозва както пътници, така и автомобили.

Фериботите не са единственият вид транспорт, който иска да въведе водородни горивни клетки. Водородни автобуси се използват в Лондон и Абърдийн, а през последните години се тестват и самолети, задвижвани с водород. Големи производители на автомобили като Toyota и Hondа също навлизат на пазара на водородните возила. По автомобили, задвижвани с водород, работят и по-малки фирми като Riversimple.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: