Суецкият канал е отпушен, какви са загубите от инцидента

Суецкият канал е отпушен, какви са загубите от инцидента Снимка: pixabay

За разчистването на огромното задръстване от товарни превозвачи, петролни танкери и кораби за насипни товари по този ключов морски маршрут ще бъдат необходими до три дни и половина

Корабоплаването през Суецкия канал, свързващ Червено със Средиземно море, бе възстановено в понеделник следобед, предаде Reuters. Заседналият 400-метров контейнеровоз „Евър Гивън“ бе опасан с 11 буксирни въжета и изтеглен с тягата на два мощни влекача. Така преминаването по този привилегирован маршрут между Азия и Европа отново стана възможно. Довчера вече 422 кораба чакаха да преминат през канала, по данни на египетската служба за управление на канала.

Операцията по освобождаването на 224 000-тонния „Евър Гивън“ продължи близо седмица. Контейнеровозът бе заседнал поради силния вятър и пясъчната буря в района, като има вероятност към тежките метеорологични условия да се е добавила и човешка грешка. 

След като бяха изгребани почти 30 000 куб. м пясък, най-прекият морски път между Европа и Азия отново може да бъде използван. След едноседмичното блокиране остава да бъдат оценени финансовите щети от инцидента. По предварителни данни блокирането на морския път е струвало между 12 и 15 милиона долара на ден. Собствениците на корабите и наелите ги компании остават с поне 24 милиона долара невъзстановими разходи, които застрахователните им полици не покриват.

Суецкият канал, дълъг близо 290 километра, е основен маршрут, по който преминава 13% от световната търговия със стоки, и е от изключително голямо значение за икономиката на Египет. С годишен оборот от около 5 милиарда долара, той формира, заедно с петрола и туризма, голяма част от БВП на страната, силно пострадала в момента от пандемията и терористичните атаки.

Още по темата във

facebook