Пандемията научи българите да ползват кредитните си карти онлайн

Пандемията научи българите да ползват кредитните си карти онлайн Снимка: БНП Париба Лични Финанси

Броят на е-трансакциите нарасна с 25%, покупките на стоки на равни вноски с кредитна карта нараснаха с 12,3%

Второто издание на проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични финанси в България разкри как се променят нагласите за ползване на интернет услугите на банките в последните няколко месеца. То е базирано на статистическите данни за трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката. Проучването обхваща периода юли-декември 2020 г.

През втората половина на 2020 г. онлайн покупките с кредитна карта отбелязаха впечатляващ ръст, особено през двете затваряния през март и ноември, когато много хора преоцениха финансовите си планове и ограничиха някои разходи. Този ръст доведе до увеличение с 25% на броя на онлайн трансакциите. Това показва, че българите са готови да използват удобни финансови инструменти за дистанционно пазаруване и покриване на ежедневни нужди. Според данните средният размер на онлайн трансакциите през втората половина на 2020 г. е 58 лева.

Друго доказателство за нарастващата увереност от страна на хората при използването на кредитни карти е фактът, че броят на покупките на стоки на изплащане на равни месечни вноски нарасна с 12,3%. Това е ясен знак, че въпреки продължаващата пандемия, българите са готови да продължат да потребяват и да купуват стоки за домакинството на кредит.

Новина по отношение на българския пазар на кредитни карти е, че БНП Париба Лични Финанси вече стартира издаването на кредитните си карти и по директна заявка от страна на клиента. Досега това беше възможно само в случай че хората заявяваха кредит за покупка на стока на изплащане. 

45% от трансакциите са в супермаркети и хранителни магазини

 

Таблица 1: Топ 10 на целите за използване на кредитна карта

 

Най-често българите използват кредитните си карти за покупка на храна – 45% от трансакциите са в супермаркети на големите търговски вериги, малки хранителни магазини и специализирани магазини за алкохол и цигари. Този дял е близък до първата половина на 2020 г., което показва че покупателните навици на българите не са се променили значително по време на пандемията.

На втора позиция са покупките в специализирани магазини от типа на „Направи си сам“ за бяла и черна техника, за ИТ техника, за дрехи, за козметика, за декорация на дома. Броят на трансакциите в този сегмент също е близък до първата половина на годината. Експертите на БНП Париба Лични Финанси обясняват високия дял на този тип покупки с дистанционните работа и обучение, когато хората купуваха съвременни ИТ устройства – смартфони, лаптопи и таблети, за да бъдат постоянно във връзка по време на затварянето. От друга страна, през лятото и есента много българи направиха ремонт на домовете си, за да повишат комфорта на домашните офиси, и купуваха инструменти и материали на кредит.

На трето място с 15% са покупките на стоки и услуги за забавление и отдих като онлайн поръчки на храна, хотелски резервации през лятото, покупка на семейни игри – бордови игри и ваучери за онлайн игри, онлайн поръчки на книги, пъзели и др. Този сегмент нараства с 3%, което се обяснява с второто затваряне, когато ресторантите не работеха с клиенти и хората поръчваха храна за вкъщи, и с факта, че семействата търсеха начини да прекарват по-добре времето си заедно.

На 4-о и 5-о място са плащанията за гориво и транспорт. Те формират близо 14% от всички трансакции. В този сегмент се наблюдава минимален ръст от около 2%, което се обяснява с летните пътувания и кратките ваканции през есенните празници. Хората използваха кредитните си карти и за покупки в заведения, в офиси на застрахователни компании и така нататък.

Използваме кредитните си карти основно за плащания

Българите използват кредитните си карти основно за плащания на стоки и услуги, а не за теглене на пари в брой. През втората половина на 2020 г. 70,3% от трансакциите бяха на ПОС терминал, което е много повече в сравнение с 21,5% използване на банкомат. Това е стабилна тенденция, имайки предвид, че тези цифри са много близки до данните от първата половина на годината, когато съотношението ПОС-банкомат беше 70%-23%.

Данните показват, че 36% от плащанията с кредитна карта през втората половина на 2020 г. са безконтактни. Това се обяснява с развитието на технологиите във финансовия сектор и с желанието на хората да не докосват банкноти или ПОС терминали по време на пандемията. Средната стойност на безконтактните плащания е 27 лева, което е ръст от 5 лева в сравнение с периода януари-юни 2020 г.

Според данните от проучването в периода юли-декември 2020 г. средният размер на трансакциите на ПОС терминал е 53 лева, което е повече в сравнение с първата половина на годината, когато беше 48 лева. От банкомат хората теглят средно 147 лева, което е ръст от 2 лева в сравнение с януари-юни 2020 г.

Употребата на кредитните карти с най-висока средна сума е преводът на средства от карта към банкова сметка – средно 749 лева. Шест месеца по-рано сумата беше 707 лева.

Около 7% от трансакциите са за покупка на стоки на равни месечни вноски

Бързо се възстанови от пролетния локдаун сегментът на употреба на кредитни карти за покупката на стоки на изплащане. През втората половина на годината беше отчетен ръст от 12,3% в сравнение с първото полугодие и към момента тези покупки са с дял от около 7% от всички трансакции. 

34% от трансакциите бяха за онлайн покупки на средна стойност 58 лева

Онлайн пазаруването става все по-популярно в България. Доказателство за това е фактът, че делът на онлайн трансакциите с кредитна карта в периода юли-декември е 34%. За сравнение през първата половина на 2020 г. тази цифра беше 29%. През второто полугодие хората купуваха онлайн с кредитна карта дрехи, домакинска техника, стоки за забавление като книги, игри и пъзели, храна и напитки. Средната стойност на онлайн плащанията е 58 лева.

Тенденцията за ръст на онлайн пазаруването се доказва и от последното издание на популярната класация „Топ 10 на изплащане“ за 2020 г. То показа, че онлайн покупките на стоки на изплащане с потребителски кредит нараснаха с 14%.

БНП Париба Лични Финанси започна издаването на кредитни карти по директна заявка

БНП Париба Лични Финанси в България стартира издаването на кредитни карти по заявка от страна на клиента. До момента само хора, които заявяваха покупка на стоки на изплащане, имаха достъп до удобния финансов инструмент на банката. От сега нататък всеки може да заяви кредитна карта MasterCard в някой от 45-те търговски офиса на банката.

Българите използват разумно кредитните си карти – 46% изплащат задълженията с в рамките на гратисния период

Според данните българите ползват разумно кредитните си карти – 46% от тях изплащат използваните суми на ПОС или онлайн в рамките на гратисния период. Това означава, че те не плащат каквато и да е лихва. Една от причините за това е дългият гратисен период, предлаган от БНП Париба Лични Финанси, който е до 58 дни и позволява на хората да управляват разумно парите си. Друга причина е нарастващата финансова грамотност на хората. Те са все по-запознати с различните финансови инструменти и знаят как да ги използват умно и да поддържат стандарта си на живот, без да натоварват допълнително семейния си бюджет.

Хората на възраст 31-50 години най-често ползват кредитна карта

Статистиката показва, че 54% от потребителите на кредитни карти са на възраст 31-50 години. Съотношението мъже-жени е почти равно – господата са 51%, а дамите 49%. Най-често кредитни карти се използват в София – 22% от трансакциите, Варна – 5,2% и Пловдив – 4,9%.