Чехия ограничава енергийните емисии съгласно изискванията на Брюксел

Чехия ограничава енергийните емисии съгласно изискванията на Брюксел Снимка: Pixabay

Как 600-годишен речен проект се вмества в амбициите за чиста енергия на Чешката република.

Чарлз VI, крал на Бохемия през XIV век и по-късно свещен римски император, пръв е предвидил икономическата целесъобразност на свързването на 3-те водни пътища на Централна Европа – реките Одер, Елба и Дунав. Това ще доведе до свързването на 3 морета - Северно, Балтийско и Черно, и излаз на континентална Чехия на морета.

По-рано този месец първият етап на проекта беше одобрен от чешкото правителство. 75-километров канал ще свърже река Одер при североизточния чешки град Острава с полския град Кедзйержин-Козле при вливането на реките Одер и Клодница.

Но проектът с вековна история е утежнен от проблеми на XXI век.

Чешкото Министерство на търговията базира своето решение на подвеждащ финансов анализ, който посочва, че каналът ще струва около 2 млрд. евро на местната икономика", казва Ян Скалик от Хнути Духа, чешка група за опазване на околната среда, свързана с Friends of the Earth International. 
Проектът ще струва на чешкото правителство близо 550 млн. евро и почти двойно на полската правителство и е предвиден за 2030 г.

В Европа няма транспортна криза. Има преди всичко климатична криза и криза на биоразнообразието“, казват от World Wildlife Fund (WWF). „Чешко-полският канал ще има драматични последици за река Одер и нейния заливен басейн", продължават те. Прогнозират, че ще има твърде малка полза от проекта, тъй като нивото на реката е недостатъчно високо за транспортиране на стоки.

Природозащитниците посочват, че в по-голямата си част транспортираните стоки ще бъдат въглища, което е доста странно, тъй като Прага обяви, че във възможно най-кратки срокове ще преустанови производството на енергия, базирана на въглища.