Разкриха тайната на Стоунхендж

Разкриха тайната на Стоунхендж Снимка: pixabay.com

Ето до какво достигна проучване на Life Science.

Проучванията показват, че речта, произведена във външния кръг, се усилва от пръстена от стоящи камъни с 10% до 20%, или около 5 децибела, в сравнение с речта на открито. Те също така откриват, че камъните отразяват до средночестотни звуци в кръга, със средно време на реверберация от 0,64 секунди. Но те откриват и че речта или музиката, произведени в кръга, се чуват много трудно извън него - и това предполага, че подобни дейности в центъра на Стоунхендж са се провеждали в полза на малцина привилегировани, а не за голям сбор.

Водещият изследовател Тревър Кокс, професор по акустично инженерство в Университета в център „Селфорд" край Манчестър, Англия, и колегите му са прекарали няколко месеца в изливане на мазилка, смесена с пластмаса, в 3D отпечатани форми, за да изваят общо 157 камъка - около два пъти повече, отколкото са останали днес.

Въз основа на лазерни сканирания на Стоунхендж, моделът включва централната „подкова" на петте най-големи каменни арки и десетки по-малки „сини камъни", които в реалния живот вероятно са били влачени от древни кариери в Уелс, отдалечени на повече от 225 мили.

В случая на Стоунхендж, който е построен преди около 5000 години в равнината Солсбъри в Югозападна Англия, „усилването е подпомагало речевата комуникация, а реверберацията (отражение на звукови вълни в затворено помещение или ограничено пространство) е подобрявала музикалните звуци", пишат изследователите. Изследванията им се основават на подробни проучвания на геометрично точен мащабен модел с размер1/12 от размера на Стоунхендж, както вероятно е изглеждал и звучал по време на разцвета си, преди около 4200 години.

Въпреки че ефектите на Стоунхендж от реверберацията и усилването са били от голямо значение, Кокс казва, че те не изглеждат основната причина, поради която Стоунхендж е построен.

Техниката вече може да се използва в подземни погребални камери, а екипът му се надява да разгледа по-нататък акустиката на Пръстена на Бродгар, стоящи камъни на шотландските Оркнейски острови, и неолитните каменни кръгове в Португалия и Испания.

Работата по новия модел също така дава по-голяма оценка за това колко много работа е вложена в изграждането на оригиналния Стоунхендж. „Поставянето на камъните отнема няколко часа в мащаб от 1 до 12. Можете ли да си представите реалния размер на тези неща и да ги преместите? Това е просто невероятно", коментира проф. Кокс.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: