
Тунелът под Ламанша стана на 30 години
- Актуално
- Текст:

На церемонията по откриването на мечтаната бърза връзка между Франция и Обединеното кралство, състояла се на 6 май 1994 г., присъстват Елизабет II и френския президент Франсоа Митеран.
Проект за подводен тунел между Великобритания и континента за първи път представя френският инженер А. Матийо в началото на XIX век. След Втората световна война идеята се възражда, но всички решения се спъват пред финансовите затруднения.
През 1984 г. правителствата на Великобритания и Франция решават да привлекат частни капитали и обявяват конкурс за най-добър проект за тунел. През 1986 г. такъв проект е избран и страните подписват договор за строителство с главен изпълнител френско-британски консорциум от 10 компании и 5 инвестиционни банки.
Работата започва на английския бряг през декември 1987 г., а на френския - три месеца по-късно. Страните се срещат в предвидената точка през декември 1990 г., след като последните метри от двете страни се прокопават на ръка, с кирки и лопати. Строителството продължава с полагането на релсовия път, комуникационните връзки и друго необходимо оборудване.
С двата паралелни тунела – един железопътен с платформи за коли и вагони за пътници и втори обслужващ, пътуването от Лондон до Париж с високоскоростните влакове Eurostar отнема по-малко от три часа. Железопътната линия под Ламанша днес е част от железопътните връзки между Обединеното кралство и Белгия, Франция, Германия и Нидерландия.
Въпреки визовите ограничения заради Brexit, международната компания, управляваща Eurostar, планира до 2030 г. да захранва всичките си влакове с възобновяема енергия.
Досега се знае за три инцидента в Евротунела. На 18 ноември 1996 г. във влак, превозващ тежкотоварни превозни средства възниква пожар, потушен за няколко часа. Няколко души са с леки наранявания. Щетите са възстановени и тунелът е отворен отново на15 май 1997.
На 11 септември 2008 г. се подпалва платформа за превоз на автомобили. Пожарът продължава 16 часа, достигайки температури от 1000 °C. От 32 пътници 14 са с леки наранявания. Обслужването е възстановено напълно през февруари 2009 г., след ремонт за € 60 милиона.
Вторият инцидент от 23 август 2022 г. се оказва фалшива тревога за повреда на Eurostar, при която пътниците са свалени от влака и след като вървят пеш през сервизния ръкав на тунела под Ламанша, са прехвърлени в друг влак.
Въпреки това, с цената на построяването му (близо € 11.8 милиарда) и авангардните строителни решения, тунелът под Ламанша и до днес е пример за модерно инженерство както по функционалност, така и по безопасност.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
