Тунелът под Ламанша стана на 30 години

Тунелът под Ламанша стана на 30 години Снимка: railtech.com

Една от най-големите инженерно-строителни структури на ХХ век, „Евротунелът” е дълъг около 51 км, 39 км от които на дълбочина до 75 м под морското дъно

На церемонията по откриването на мечтаната бърза връзка между Франция и Обединеното кралство, състояла се на 6 май 1994 г., присъстват Елизабет II и френския президент Франсоа Митеран. 

Проект за подводен тунел между Великобритания и континента за първи път представя френският инженер А. Матийо в началото на XIX век. След Втората световна война идеята се възражда, но всички решения се спъват пред финансовите затруднения

През 1984 г. правителствата на Великобритания и Франция решават да привлекат частни капитали и обявяват конкурс за най-добър проект за тунел. През 1986 г. такъв проект е избран и страните подписват договор за строителство с главен изпълнител френско-британски консорциум от 10 компании и 5 инвестиционни банки.

Работата започва на английския бряг през декември 1987 г., а на френския - три месеца по-късно. Страните се срещат в предвидената точка през декември 1990 г., след като последните метри от двете страни се прокопават на ръка, с кирки и лопати. Строителството продължава с полагането на релсовия път, комуникационните връзки и друго необходимо оборудване. 

С двата паралелни тунела – един железопътен с платформи за коли и вагони за пътници и втори обслужващ, пътуването от Лондон до Париж с високоскоростните влакове Eurostar отнема по-малко от три часа. Железопътната линия под Ламанша днес е част от железопътните връзки между Обединеното кралство и Белгия, Франция, Германия и Нидерландия. 

Въпреки визовите ограничения заради Brexit, международната компания, управляваща Eurostar, планира до 2030 г. да захранва всичките си влакове с възобновяема енергия.

Досега се знае за три инцидента в Евротунела. На 18 ноември 1996 г. във влак, превозващ тежкотоварни превозни средства възниква пожар, потушен за няколко часа. Няколко души са с леки наранявания. Щетите са възстановени и тунелът е отворен отново на15 май 1997.

На 11 септември 2008 г. се подпалва платформа за превоз на автомобили. Пожарът продължава 16 часа, достигайки температури от 1000 °C. От 32 пътници 14 са с леки наранявания. Обслужването е възстановено напълно през февруари 2009 г., след ремонт за € 60 милиона. 

Вторият инцидент от 23 август 2022 г. се оказва фалшива тревога за повреда на Eurostar, при която пътниците са свалени от влака и след като вървят пеш през сервизния ръкав на тунела под Ламанша, са прехвърлени в друг влак.

Въпреки това, с цената на построяването му (близо € 11.8 милиарда) и авангардните строителни решения, тунелът под Ламанша и до днес е пример за модерно инженерство както по функционалност, така и по безопасност. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: