Без протези. Учените смятат, че човешкият организъм може сам да регенерира след ампутация Снимка: Pixabay

Изглежда, че хората са способни да регенерират подобно на рибите и земноводните.

Учените са описали няколко случая, при които при малки деца върховете на ампутирани пръсти са израснали отново, а при възрастни хора са се обновили тъканите в ставите на краката. Изследователите предполагат, че става въпрос за няколко гена. Ако успеят да разберат как да ги активират, в бъдеще ще е възможно пациенти, загубили крайниците си, да могат да придобиват нови.

В началото на 70-те години на XX век учените изследват малко момче, загубило върха на показалеца си при нараняване. Няколко месеца по-късно тази липсваща част израснала отново. Оказва се, че случаят не е единствен и подобна регенерация е била регистрирана и по-рано, но само при деца.

Странното явление намерило своето обяснение едва през 2013 г. Учени от университета в Ню Йорк (САЩ) са открили малка група от стволови клетки в основата на човешкия нокът. Благодарение на тях ноктите растат постоянно, а в ранна детска възраст е възможно да се възстановят и изгубените върхове на пръстите. Регенерацията обаче се случва само ако остане поне малко парче от нокътя.

След ампутация протеините, ускоряващи костния растеж, познати под наименованието Wnt, се активират в епителната тъкан, разположена под запазената част от нокътната пластина. В случай на нараняване те привличат нервните клетки към увредената област, които от своя страна задействат растежа на зародишните съединителнотъканни клетки – точно тези, които изследователите откриват в основата на нокътя. Тези клетки се наричат ​​мезенхимни стволови клетки и могат да бъдат използвани за регенераторните процеси, тъй като тяхната функция е именно да се превръщат в кости, сухожилия и мускули.

Опити с мишки

В експериментите на американски биолози, благодарение на този механизъм, за пет седмици мишки с отрязани връхчета на пръстите се сдобиват с нови. Ако обаче твърде голяма част е била ампутирана и не е запазено нищо от нокътя, регенерация не се наблюдава. Учените се справили с това затруднение, като стабилизирали съдържанието на бета-катениновия протеин в основата на нокътя – той действа като предавател на сигнал между протеините Wnt. В резултат на това дори мишките, които загубили ноктите си, успешно започнали да си възстановяват пръстите.

Подобен механизъм действа и при земноводните. Тъй като той присъства и при бозайниците, в това число и при хората, което дава надежда, че в бъдеще ще бъде открит начин за възстановяване на ампутирани крайници.

Регенериращият човек

Миналата година американски и шведски изследователи проучваха проби от хрущял от здрави доброволци и от пациенти с остеоартрит. Това заболяване уврежда ставния хрущял и околните тъкани.

Измервайки възрастта на отделните молекули – колаген, агрекан, фибронектин агрекан – в извънклетъчното вещество на хрущяла, биолозите забелязват, че колкото по-далеч е ставата от гръбначния стълб, толкова повече млади, новообразувани протеини съдържа. Така че в глезена те са по-млади, отколкото например в тазобедрените стави. Според авторите това са прояви на способността за регенерация, която частично се запазва в някои стави. Те смятат, че увредените ставни хрущяли могат да бъдат възстановени чрез стимулиране на фините процеси на регенерация, например чрез инжектиране на определени микро рибонуклеинови киселини.

Последвайте ни в ТЕЛЕГРАМ