
Настъпи ли ерата за контрол над големите онлайн платформи
- Акценти
- Текст:

Цифровото регулиране, което ЕС разработи и въведе, разклати комфорта на онлайн платформите, чиито действия досега не се съобразяваха с принципа, че това, което е забранено офлайн, трябва да е забранено и онлайн, отбелязва Euronews. Тази аксиома е в основата на новото европейско законодателство, което има за цел да предпази потребителите онлайн, да защити основни права на европейците като лична неприкосновеност и свобода на словото и да спре разпространението на незаконно или вредно съдържание.
Като начало, DSA изисква спазване на разпоредбите му от глобалните онлайн платформи с над 45 милиона активни потребители годишно. Сред тях са 8 социални медийни платформи (Facebook, TikTok, X, (бивш Twitter), YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest и Snapchat), 5 от най-големите онлайн пазари (Amazon, Booking.com, Alibaba, Ali Express и Zalando), търсачките на Google и Microsoft, магазините за мобилни приложения Google Play и AppStore, както и Google Maps и Wikipedia.
Списъкът не е окончателен и постепенно ще обхване всеки бизнес, предоставящ цифрови услуги на европейците. По-малките цифрови платформи обаче имат още шест месеца, преди „да подредят” услугите си според разпоредбите на DSA.
Законът дава на потребителите повече контрол и прозрачност при модериране на съдържанието – например, да не виждат персонализирана реклама или клипове, подбрани вследствие анализ на профила им, да маркират незаконно онлайн съдържание и опасни продукти. DSA забранява и насочването на реклами към уязвими категории хора, включително деца и изисква платформите да предоставят повече информация защо дадена публикация се премахва.
Facebook и Instagram вече предоставят на потребителите си прости инструменти за докладване на съдържание, докато Amazon отвори нов канал за докладване на съмнителни стоки. TikTok вкара допълнителна опция за маркиране на видеоклипове с реч на омразата, тормоз, или измама. Google предлага по-голяма видимост в решенията за модериране на съдържание и различни начини за връзка с компанията.
Макар че принципно подкрепя DSA, немският онлайн търговец на мода Zalando подаде жалба срещу включването му сред най-големите плантформи. Иск е завел и Amazon. Санкциите при нарушения на DSA предвиждат глоби на стойност до 6% от глобалните приходи на компаниите, което може да им струва милиарди и дори забрана да предлагат услугите си в ЕС.
Но не очаквайте наказанията да доведат до бърз резултат, като например да свалите бързо конкретен видеоклип, насърчаващ реч на омразата или расизъм – вашата маркировка е само първата стъпка, а решението за премахване на съдържание подлежи на анализ. По-голямата цел на DSA по същество е да позволи на контролните органи да надникнат зад завесата, за да видят как работят алгоритмите на онлайн платформите и да влияят на съдържанието преди публикуването му.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
