Oткрита e морска вода под повърхността на Церера

Oткрита e морска вода под повърхността на Церера Снимка: Swarajya

Планетата джудже, за която се смята, че е безплодна космическа скала, има „обширен резервоар" от вода под повърхността си, показва космическа мисия.

Планетата джудже Церера - за която се смята, че е безплодна космическа скала - е океански свят с резервоари от морска вода под повърхността му, показаха резултатите от голяма проучвателна мисия в понеделник (10 август).

Церера е най-големият обект в астероидния пояс между Марс и Юпитер и има собствена гравитация, което позволява на космическия кораб Dawn на NASA да заснеме изображения с висока разделителна способност на своята повърхност. Сега екип от учени от Съединените щати и Европа са анализирали изображения, пренесени от орбитата, заснети на около 35 км от астероида.

Те се съсредоточили върху кратера Occator на над 20 милиона години и определиха, че под повърхността му има обширен резервоар от „саламура" (воден разтвор на сол). Няколко проучвания, публикувани в понеделник в списанията Nature Astronomy, Nature Geoscience и Nature Communications, също хвърлят допълнителна светлина върху планетата джудже, открита от италианския учен Джузепе Пиаци през 1801 г.

Използвайки инфрачервени изображения, един екип открил присъствието на съединението хидрохалит - често срещано в морския лед, но досега никога не е било наблюдавано извън Земята. Мария Кристина де Санктис от римския институт Nazionale di Astrofisica каза, че хидрохалитът е ясен знак, че Церера е имала морска вода.

Вече можем да кажем, че Церера е вид океански свят, както са някои от луните на Сатурн и Юпитер", каза тя пред AFP. Екипът заяви, че солевите залежи изглеждат така, сякаш са се натрупали през последните 2 милиона години - мигване на око в космическо време. Това предполага, че саламурата все още може да се изкачва от вътрешността на планетата, нещо, което Де Санктис каза, че може да има дълбоки последици в бъдещите проучвания.

Материалът, открит на Церера, е изключително важен от гледна точка на астробиологията - каза тя. - Знаем, че всички тези минерали са от съществено значение за появата на живота."

В коментар Джули Кастило-Рогес от Лабораторията за реактивни двигатели на Калифорнийския технологичен институт заяви, че откриването на хидрохалита е знак за текуща водна активност.

В отделна книга американски изследователи анализирали изображения на кратера Occator и открили, че могилите и хълмовете му може да са се образували при изхвърляне на вода от въздействието на метеор върху повърхността. Авторите твърдят, че техните открития показват, че подобни процеси на замръзване на водата „се простират отвъд Земята и Марс и са били активни на Церера в близкото геологическо минало“.