Разузнавателен кораб на НАСА откри на Луната двоен кратер от сблъсък с неизвестна ракета Снимка: face-port.com

Неидентифицираното космическо устройство се разби в лунната повърхност на 4 март 2022 г. близо до кратера Херцшпрунг.

На нови снимки, предоставени от изследователската сонда Lunar Reconnaissance Orbiter учените са открили двоен кратер, образувал се на мястото на катастрофата. За разлика от всички досега известни подобни сблъсъци, този е оставил следите си в два пресичащи се кратера с диаметри 18 и 16 метра.

Според учените, следата е твърде необичайна, пише space.com. При всички досегашни сблъсъци космическите апарати оставяха един фуниевиден кратер – като четирите малко неправилни по форма кратери, останали след Apollo 13, 14, 15 и 17, плюс че са с диаметър от над 35 м, т.е., значително по-големи от новия двоен кратер.

„Двойният кратер беше неочакван и може би показва голяма маса и в двата края на ракетата”, казва Марк Робинсън от Държавния университет в Аризона.

Обикновено една „отработена” ракета има значителна маса в края, където е двигателят ѝ.  Останалата част от ракетата е основно празният резервоар за гориво. Така че двойната форма на експлозивната фуния може би показва, че въпросната ракета е имала достатъчно маса и в двата си края, което пък ще помогне за идентифицирането ѝ.

Първите предположение бяха за степен на ракетата на SpaceX Falcon 9, която изстреля спътниците на Deep Space Climate Observatory през 2015 г. Последвалият анализ обаче отхвърли тази версия, тъй като орбитата, в която се е движил неизвестният космически обект, не съответства на орбитата на Falcon 9. Най-вероятният кандидат според учените е втората степен на китайската ракета Chang’e 5-T1, изстреляна през 2014 г.