Търговските вериги се съгласиха да подкрепят българското производство

Търговските вериги се съгласиха да подкрепят българското производство

® pixabay.com

Поощряване на българското производство дни преди Великден

Търговските вериги ще работят по изпълнение на правителственото постановление, което задължава веригите да увеличат предлагането на български хранителни продукти. Това заявиха представителите на бизнеса на съвместна пресконференция с министъра на земеделието, храните и горите - Десислава Танева, след среща с премиера Бойко Борисов и вицепремиера Томислав Дончев. 

Постановлението е със срок до края на годината, но министър Танева се надява търговците да намерят пазарен смисъл в него и действието му да продължи. По отношение на цените на стоките, търговските вериги увериха, че от тяхна страна няма да има спекулиране, но „в крайна сметка цените се определят от свободния пазар". 

Операторите

Част от операторите вече работят последователно на този принцип от 1-2 години, но настоящата криза налага да се вземат мерки с цел минимизиране на щетите от свитите пазари, намаляване изхвърлянето на храна, както и за оцеляването на производителите и свързаните с тях предприятия, казаха представителите на веригите. 

Бизнесът и управляващите са се обединили около работещи мерки за по-смислен начин да бъде подпомогнат българският производител. Това заяви Милена Драгийска - управител на Lidl България. 

Качествената българска продукция ще продължи да бъде на рафтовете, потвърди Йордан Матеев от Българското сдружение за модерна търговия. Изборът е на българския потребител, затова той апелира към потребителите да изберат българското.

Георги Гърневски, от METRO, се съгласи, че точно сега трябва да се намери най-добрата уредба, която да е от полза за цялото общество. Той благодари на правителството за започнатия диалог, защото именно така могат да се намерят най-добрите решения за локални директни доставки. 

Министър Танева предложи тези мерки да продължават да се прилагат и след извънредното положение. Министерството на земеделието и храните изрази готовност да съдейства с регистрите на производителите. 

Браншовите организации 

Браншовите организации също подкрепиха решението за 50% български стоки в търговските вериги. Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) и Сдружение „Произведено в България” (СПБ) застанаха зад мерките в защита на българското производство. Според тях става въпрос преди всичко за националната сигурност на България.  

От АИКБ и СПБ подчертаха, че е важно да се направи преработка на постановлението на Министерския съвет за основни групи храни, произведени на територията на страната, в търговските обекти. Така ще се осигури равнопоставеност на българския производител на пазара като трайно и дългосрочно решение, считат от сдружението. По думите им, големите международни търговски вериги в страната злоупотребяват със силата си, като агресивно налагат собствени „бели" марки и фаворизират вносните си продукти.

Липсващ подотрасъл

В постановлението липсва подотрасълът за производството на риба и на продукти от риба и аквакултури, отбелязват още браншовиците. Тези производители бяха изключени от формулата за подпомагане от страна на държавата с „абсолютно несъстоятелния мотив", че за тях има европейска програма за подпомагане. 

Промоционалната търговия

Невярно е и твърдението", че промоционалната търговия е една трета от търговския оборот, твърдят от АИКБ и СПБ. Според тях този дял е над 50%: 
Промоциите се правят под натиск и без изричното съгласие на производителя. Това жестоко потиска търговските марки на знакови български производители", разясняват от Асоциацията на индустриалния капитал и Сдружението за национална сигурност на България. 

Белите марки

Така наречените „бели марки” заемат все по-голям дял в оборота на търговските вериги. Производителите не са заинтересовани да ги произвеждат, защото практически работят на себестойност, а някои дори са на загуба, но са принудени да се съгласят, за да разхвърлят разходите си върху по-голям обем производство (economy of scale). 

Според тях едно добро решение би било да се включи изискването 90-100% от т.нар. бели марки на веригите да се произвеждат от български производители, при съответната нормална рентабилност за производителя.  

Прочетете още за:
Бизнес българско производство икономика

  0 
  1