Министър Рашков: За първи път в 30-годишната си практика виждам такъв грабеж

Министър Рашков: За първи път в 30-годишната си практика виждам такъв грабеж Снимка: МРРБ

"Под прикритието на текущ се прави основен ремонт на нашите пътища, защото текущият ремонт е два пъти по-скъп и без гаранция за строителството. Установени са текущи ремонти, които се правят по-скъпо, с по-малък контрол за качество и без гаранции". 

Това съобщи на пресконференция днес министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. В нея участваха министърът на вътрешните работи Бойко Рашков, регионалните заместник-министри Иван Шишков и Валентин Граматиков и началникът на ДНСК арх. Влади Калинов.

"Заварихме 5-годишни договори за текущ ремонт и поддръжка с фирми за всяка област. Сключени са за срок от 2019 г. до 2024 г. след обществена поръчка. Констатирахме финансови несъответствия. Например, в дадена област фирмата има договор за 20 млн. лв., а по задания от Агенция „Пътна инфраструктура“ е извършила работа за 200 млн. лева. Заварихме дефицит. Всички дейности по текущ ремонт и поддръжка имат общ бюджет от около 400 млн. лв., а фирмите имат претенции за извършена работа за 1,5 млрд. лв"., каза министър Комитова. И подчерта, че тези средства не са осигурени в бюджета. Установихме, че тази практика е прилагана през 2018, 2019 и 2020 г. Заварихме същата ситуация и през 2021 г., посочи министърът.

"Направихме проверка по документи и оглед на място", информира зам.-министър Шишков и даде пример с три пътни отсечки, на които се извършва текущ, вместо основен ремонт – участъкът Ихтиман - Белово от стария път за Пловдив, Самоков - Ихтиман и ханче „Югово“ - Лъки. 

"В края на 2018 г. е изготвен доклад за състоянието на пътищата. Според този доклад на Агенция „Пътна инфраструктура“ за отсечката Чирпан – Стара Загора от автомагистрала „Тракия“ е предвидено да се направи основен ремонт на стойност 95 млн. лв. През 2021 г. той е извършен като текущ и е на стойност 207 млн. лв. Вижда се, че сумата е завишена много, а за този период не е имало сериозна инфлация в строителството", каза още зам.-министър Шишков. 

"В същия доклад 76 обекта са определени като пътища в лошо състояние, за които е необходим основен ремонт. За 13 от тях са изготвени проекти. В 24 от обектите има 100% съвпадение на дължината на описаните пътища и по описаните в доклада. Само за тези обекти оскъпяването е 182 млн. лв. или 2,6 пъти. Ако тези пътища бяха направени като основен ремонт, имаше проект, щяха да имат гаранция и нямаше да са толкова скъпи. 76 от пътищата фигурират в т. нар. текущи ремонти. Стойността за тяхното финансиране е 370 млн. лв. Ако тази сума я умножим по този коефициент – 2,6, тогава се получава 956 млн. лв. Цялата тази история между текущ и основен ремонт, която освен, че нарушава закона, накрая ни струва и по-скъпо", подчерта заместник-министърът.

"Направена е проверка на всички пътища, които се обновяват чрез текущ ремонт. Навсякъде са установени едни и същи проблеми", информира началникът на ДНСК Влади Калинов. "Имаме ситуация, в която се казва, че няма да изпълняваме проектите за основни ремонти. Готовите проекти ги хвърляме в коша, няма гаранция, няма разрешение за строеж и се изпълняват действия под рубриката „текущ ремонт”. ДНСК няма сила да проверява при такъв случай. За всичко останало трябва разрешително за строеж, което подлежи на проверка", каза още Калинов. Той подчерта, че е необходимо да се прекрати схемата „ремонт на ремонта”, като това може да се случи само ако за основните ремонти има обществени поръчки и строителни книжа, а също и задължително държавно приемане и гаранционен срок на строежа.

„Това са нови факти и обстоятелства, заради които трябва да започне проверка в посока замяна на един вид работа с друг. Тези материали трябва да постъпят в МВР и да има изследване на всеки отделен случай“, заяви министърът на вътрешните работи Бойко Рашков. 

Той сравни схемата с тази за строителството на АМ „Хемус“. „Има стремеж към забогатяване от страна на определени хора, приближени на властта. Убеждавам се в достоверността на твърденията, че една част от отпуснатите суми са се връщали обратно, а който не е желаел да върне 30-40 % е бил изключван от играчите в този бранш. По този начин всичко остава за сметка на българския данъкоплатец“, каза министър Рашков. И посочи, че камуфлажни ремонти са правени с цел извличане на по-големи печалби от държавните финансови ресурси. 

Бойко Рашков съобщи, че в общи линии е приключено разследването на участък 5 от магистралата. Има много детайли, които трябва да станат ясни. Известни са имената на всички участници в схемата, включително и на едно от главните действащи лица, чрез което средствата са отивали някъде, като за момента в интерес на разследването името му не бе съобщено.

"За първи път в 30-годишната си практика виждам такъв грабеж", обобщи министър Рашков.

Последвайте ни в ТЕЛЕГРАМ

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: