Разкриха незаконно строителство на отсечки от „Хемус“ и 10 язовира

Разкриха незаконно строителство на отсечки от „Хемус“ и 10 язовира Снимка: МРРБ

Проверка на ДНСК установи договор за 10 млн. лв. за озеленяване на участъци, за които все още не се знае окончателното трасе

Последните три лота на автомагистрала „Хемус“ все още нямат дори установено окончателно трасе. Нямат Подробни устройствени планове, нито отчуждителни процедури.

Това показват данните от проверка на ДНСК по нареждане на министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, извършена в периода 27 август – 7 септември тази година.

На пресконференция днес регионалният министър и министърът на икономиката Кирил Петков изнесоха данни за  незаконно строителство на автомагистрала „Хемус“ и на язовири в страната.

Резултатите от проверката показват, че за участъци 4, 5 и 6 на АМ „Хемус“ от „Автомагистрали“ ЕАД не са представени одобрени проекти, нито издадени и влезли в сила разрешения за строеж. Без одобрена проектна документация и без издадено разрешение за строеж на участък 4, от края на п.в. „Плевен“ (пресичане с път II-35) до път III-301, включително п.в. „Летница“, се извършват строително – монтажни работи на над 16 км.  Няма и завършена отчуждителна процедура в участъка.

Също без одобрени проекти и без издадено разрешение за строеж на участък 5, от края на п.в. „Летница“ (пресичане с път III-301) до път III-303, включително пътен възел, също се извършват строителни дейности на над 8 км.

Оказва се, че завършили отчуждителни процедури, одобрени инвестиционни проекти и разрешения за строеж има само за първите три участъка на аутобана, стигащи едва до Ловешка област.

"На практика на много места на магистралата са се изпълнявали някакви строителни дейности от анонимни изпълнители и без установено качество“, каза регионалният министър и подчерта, че именно незаконното строителство е гаранция за липса на качество и за липса на отговорност, защото няма кой да носи такава.

"Не спирам строителството на магистралата, където има необходимите документи и не сме забавили изграждането на аутобана“, подчерта отново арх. Комитова. Тя разкри, че в договорите, които касаят строителството на първите три участъка е предвидено да бъдат завършени чак до края на 2024-та година, като тяхната обща дължина е само 51 км.

Цената, на която се изпълнява към момента магистралата е 17 млн.лв. за един километър, стана ясно още на брифинга.

За цялата магистрала са планирани 4,5 млрд.лв, от които 1,5 млрд.лв са раздадени авансово през 2019 и 2020 година.

Повечето от авансите са за доставка на материали и наемане на техника. Например, има платени аванси към сключен договор за 10 млн.лв. за озеленяване в участъци 7, 8 и 9, за които все още няма установено окончателно трасе.

„От 416 язовира само 10 са завършени с приключени ремонтно- възстановителни дейности и разплатени от ДКК ЕАД“. Това съобщи по време на брифинга министърът на икономиката Кирил Петков.

Той посочи, че е направена проверка на строителните книжа на  тези 10 язовира, съвместно с МРРБ и ДНСК. „Надявах се да няма язовирна стена без разрешение, но се оказа, че от тези 10 нито една построена стена няма строително разрешение. Кой може да поеме отговорността, ако тези стени се напукат или се появи авария? Тези язовири са изцяло нови съоръжения, на които нямаме строителни книжа. Виждаме само заповеди написани на ръка“, каза Петков.

По думите му при проверките по документи в съответната община е установено, че за строежите няма издадени строителни книжа, т. е. те са незаконни. Язовирите са построени и на завишени цени - 5 пъти над цената на  транспорта и 2 пъти над цената на бетона, като дори не са избрани най-опасните язовири.

„Тук не става дума само за пари, но и за опасност за населението. Хубавата новина е, че са завършили само 10, защото не знаем дори какво е качеството на бетона и трябва много бързо да влезем в контрол. Това е пример за пълно безхаберие“, изтъкна Петков. Служебният министър добави, че по оценки 200 млн. лева са отишли в джобовете на някого и подчерта, че  тези язовири са построени поне три пъти на по-високи цени, без документи и без гаранция за  качеството им.

Икономическият министър каза още, че независимо, че са в различни области на България - едни и същи две компании ги строят и то на почти едни и същи завишени цени с разлика от няколко стотинки.

Той обяви, че смята да уволни и последния член на борда от ДКК, който е бил част от тези решения. „Освен уволненията, ще търсим и отговорност от ръководството на ДКК, защото това е недопустимо", категоричен бе икономическият министър.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: